رئیس ستاد توسعه نانو از ورود نانوداروی ضدسرطان تولید شده توسط محققان کشورمان به بازار دارویی خبر داد و گفت: این دارو در حال حاضر در برخی بیمارستانها تجویز می شود و قرار است تا 3 ماه آینده این دارو از طریق داروخانه ها توزیع شود.

سلامت نیوز: رئیس ستاد توسعه نانو از ورود نانوداروی ضدسرطان تولید شده توسط محققان کشورمان به بازار دارویی خبر داد و گفت: این دارو در حال حاضر در برخی بیمارستانها تجویز می شود و قرار است تا 3 ماه آینده این دارو از طریق داروخانه ها توزیع شود.

دکتر سعید سرکار در گفتگو با مهر با اشاره به دیدار دکتر مرضیه وحیددستحردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آخرین دستاوردهای محققان در حوزه نانو افزود: در این دیدار وزیر بهداشت از آخرین دستاوردهای محققان در حوزه نانو و نانو داروی تزریقی ضد سرطان دوکسوروبیسین بازدید کرد.

رئیس ستاد توسعه فناوری نانو به مباحث مطرح شده در این دیدار اشاره کرد و یادآور شد: در این دیدار مطالبی در خصوص نحوه حمایت های وزارت بهداشت از تولیدات داخلی مباحثی مطرح شد.
 
وی توزیع نانو داروی دوکسوروبیسین را از دیگر مطالب مطرح شده در این دیدار ذکر کرد و ادامه داد: برنامه هایی را در این زمینه داریم که امیدواریم ظرف 3 ماه آینده این دارو از طریق داروخانه ها در اختیار بیماران نیازمند قرار گیرد.   
 
فرآورده نانو دارویی تزریقی ضد سرطان (دوکسوروبیسین) توسط محققان کشور تولید شده است. این نانو دارو یک ترکیب ضد سرطان است که برای درمان سرطان تخمدان، سینه، مولتیپل میلوما و بیماری ایدز مورد استفاده قرار می گیرد.
 
مولتیپل میلوما یا میلیوم بیماری بدخیم با منشا پلاسماسل های مغز استخوان است. پلاسماسل ها در حالت طبیعی تولید کننده پادتن هایی هستند که به تخریب میکروبها و محافظت بدن در برابر عفونت ها کمک می کند. میلیوم این عملکرد طبیعی را دچار اختلال کرده از این رو بدن قادر به مقابله مؤثر علیه عفونت نیست. این بیماری می تواند مغز همه استخوانها را درگیر سازد ولی شایع ترین مکانهای درگیری در ران، کمر، لگن یا بالای بازو است.
 
اندازه ذرات این دارو 100 نانومتر است و قادر خواهد بود که بافت تومور را هدف قرار دهد از این رو علاوه بر افزایش تاثیر دارو، عوارض جانبی آن چون سمیت قلبی را کاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha