سلامت نیوز: دبیر علمی سمپوزیوم تازه های پوكی استخوان گفت : 35 درصد از سالمندان بالای 55 سال دچار درجاتی از پوكی استخوان هستند كه اصلی ترین عامل پوكی استخوان عوامل ژنتیكی است .

به گزارش ایرنا ،‌دكتر احمد رییس السادات در نشست خبری سمپوزیوم تازه‌های پوكی استخوان در جمع خبرنگاران افزود : تغییرات روش زندگی، تغییر عادات غذایی و ماشینی شدن زندگی بر شیوع پوكی استخوان تاثیر گذار بوده است.

وی با اشاره به اینكه اصلی‌ترین عامل پوكی استخوان ژنتیك است ادامه داد: قبل از 35 سالگی باید سرمایه‌گذاری مناسبی در امر ذخیره سازی كلسیم در بدن انسان صورت گیرد و هرچه در قبل از 35 سالگی این سرمایه گذاری غنی تر باشد نتایج بهتری را خواهیم داشت .

رییس السادات اظهار داشت :در زمینه پوكی استخوان سرمایه گذاری در ذخیره سازی كلسیم قبل از دهه چهارم زندگی می‌تواند بسیار كمك كننده باشد.

وی درباره مصرف بیش از حد پروتئین موجب ابتلا به پوكی استخوان می‌شود گفت: مصرف پروتئین منجر به كاهش تراكم استخوان نمی‌شود اما استفاده از مكمل‌های پروتئینی می‌تواند در بروز این بیماری تاثیرگذار باشد.

دبیرعلمی سمپوزیوم پوكی استخوان گفت :پوكی استخوان برخلاف اكثر بیماریها كه با افزایش وزن ارتباط مستقیمی نداشته و افزایش اضافه وزن و چاقی اثر بدی بر روی كاهش تراكم استخوانها ندارد.

رییس السادات افزود:زنان در دوران یائسگی ذخیره استخوانی آنان به شدت و شیب بیشتری كاهش پیدا می كنند و ابتلا به یائسگی زودرس سرعت ابتلا به پوكی استخوان را جلو می‌اندازد.

وی خاط نشان كرد :از سن 30- 35 سالگی به بالا با داشتن ورزش و تغذیه مناسب با كاهش تراكم استخوان روبرو می‌شویم كه با توجه به شرایط زندگی و تغذیه افراد ،فیزیك بدن متفاوت است .

دبیر علمی سمپوزیوم تازه های پوكی استخوان گفت: یكی از مشكلاتی كه پوكی استخوان ایجاد می‌كند شكستگی‌ها در سالمندان است كه پوشش فرد، پله‌ها،‌سرویس بهداشتی و روزهای برفی از مواردی هستند كه می‌توانند احتمال ابتلا به شكستگی را افزایش دهند.

وی با بیان اینكه فرهنگ تغذیه صحیح باید از مدارس آغاز شود گفت: پارك‌ها و مدارس محیط‌هایی هستند كه می‌تواند اقدامات پیشگیرانه ای در آنجا انجام شود.

در ادامه این نشست رامین طلایی رییس بیمارستان مدرس گفت :كمبود ویتامین D و كلسیم نقش موثری در ابتلای افراد به پوكی استخوان دارند كه پیشنهاد می‌شود زنان بالای 43
سال و مردان بالای 50 سال قرص‌های مكمل كلسیمی مصرف كنند.

وی اضافه كرد :با توجه به شایع بودن پوكی استخوان در افراد پیشگیری بهتر از درمان است و این راستا اطلاع رسانی به بیماران و افراد مسن جامعه عوارض این پوكی استخوان را كاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha