سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 34730
سلامت نیوز: کلسیمی که در شیر وجود دارد با کلسیم موجود در ماست متفاوت است؛ کلسیم شیر به خوبی جذب بدن می‌شود و به حرکت عضلات بدن، راه رفتن و کارکرد قلب کمک می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، کلسیم بیشترین ماده معدنی موجود در بدن انسان است و 99 درصد از کلسیم در استخوان‌ها و دندان‌ها وجود دارد و فقط یک درصد آن در بافت نرم بدن موجود است.

کلسیم برای بدن بسیار ضروری است و در انقباض و انبساط عروق خونی، انتقال پیام‌های عصبی، انقباض عضلانی و ترشح هورمون‌هایی مانند انسولین نقش مهمی بر عهده دارد.

کمبود کلیسم موجود در خون می‌تواند به دلیل عملکرد غیرطبیعی غدد پاراتیروئید یا کمبود آن در غذاها، نارسایی مزمن کلیه و کمبود ویتامین D باشد.

کلسیم در لبنیاتی مانند شیر، ماست و پنیر، ماهی‌های نرم استخوانی مانند ماهی آزاد، ساردین و کیلکا، سبزی‌های تازه، خشکبار، حبوبات و سویا موجود است.

نوزادان تا 6 ماهگی به 300 تا 400 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند همچنین کودکان 7 تا 12 ماه و کودکان یک تا 3 سال به 500 میلی‌گرم، کودکان 4 تا 6 سال به 600 میلی‌گرم، کودکان 7 تا 9 سال به 700 میلی‌گرم، نوجوانان 10 تا 18 سال به یک‌هزار و 300 میلی‌گرم، افراد 19 تا 51 سال به هزار میلی‌گرم و افراد بالای 51 سال به یک‌هزار و 300 میلی‌گرم کلسیم نیازمندند.

افراد بالای 50 سال، سالانه حدود یک تا 6 درصد از تراکم استخوانشان را از دست می‌دهند که دریافت روزانه حداقل هزار میلی‌گرم کلسیم و قرار گرفتن در معرض آفتاب و پیاده‌روی به مدت 20 دقیقه و 3 ‌بار در هفته به حفظ تراکم استخوان‌ها کمک می‌کند.

عزیزالله کمال‌زاده، محقق در زمینه بررسی کیفیت شیر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌کند: سالمندان باید غذای خود را در وعده‌های زیاد و حجم کم مصرف کنند.

وی می‌گوید: عمده‌ترین ماده غذایی ضروری برای سالمندان، شیر است که روزانه باید بین 2 تا 3 لیوان شیر مصرف کنند.

به گفته وی، کلسیمی که در شیر وجود دارد با کلسیم موجود در ماست متفاوت است؛ کلسیم شیر به خوبی جذب می‌شود و به حرکت عضلات بدن، راه رفتن و کارکرد قلب کمک می‌کند.

این محقق در زمینه بررسی کیفیت شیر اضافه می‌کند: اگر بدن کلسیم مورد نیاز خود را به دست نیاورد، کلسیم را از سلول‌ها و ذخایر بدن برداشت می‌کند که خود به خود موجب بروز پوکی استخوان می‌شود همچنین مصرف لبنیات برای سالمندان بسیار مفید است.

کمال‌زاده می‌افزاید: 50 درصد از کلسیم از شیر تأمین می‌شود که شرایط جذب کلسیم نیازمند ویتامین D و کازئین است، به دلیل اینکه لاکتوز که قند موجود در شیر است.
 
وی گفت:‌ در مجاورت کازئین جذب بهتری پیدا می‌کند؛ لاکتوز در ماست وجود ندارد و به همین دلیل کلسیمی که در شیر وجود دارد، بهتر در بدن جذب می‌شود همچنین سالمندان بهتر است روزانه از 2 تا 3 لیوان شیر استفاده کنند و ماست جایگزین مناسبی برای شیر آنها نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha