سلامت نیوز: سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: بعد از عوامل ژنتیكی، مواد غذایی مصرفی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان‌ها هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكترحسن ابوالقاسمی در مراسم اهدا لوح دوستدار سلامت مشتری افزود: استفاده درست از مواد غذایی، پرهیز از پرخوری، ترویج تحرك، استفاده از سبزیجات می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر باشد این در حالیست كه رعایت نكردن این عوامل باعث گرفتگی عروق و كاهش سن ابتلا به سكته شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: امروزه وجود عفونت‌های مقاوم به درمان مانند قارچ‌ها در زنجیره غذایی یك تهدید محسوب می‌شود و این موارد در ابتلا به سرطان نقش دارند.

وی با اشاره به بیماری وبا اظهار كرد: این بیماری در كشورهای توسعه یافته سالهاست كه جزو مسایل اصلی نیست اما این بیماری در ایران به علت ورود و خروج اتباع بیگانه از كشورهایی كه سطح بهداشتی خوبی ندارند، یك مساله محسوب می‌شود.

ابوالقاسمی تاكید كرد: اگر كمك رستوران‌ها برای كنترل وبا صورت نمی‌گرفت امكان داشت یك فاجعه به وجود آید.

وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار كرد: امروزه اثبات شده است كه معرفی یك ارزش در جامعه اثرگذاری بیشتری از تنبیه یك ضد ارزش دارد چون ذات بشر با خوبی‌ها و ارزش‌های انسانی تطابق دارد. در این جهت تلاش می‌كنیم از رستورانهایی تقدیر كنیم كه از معیارهای لازم برخوردار هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: تامین غذای سالم از نیازهای اساسی بشر است. انسان سالم محور توسعه پایدار محسوب می‌شود اگر در اندیشه دستیابی به این نوع توسعه هستیم و قصد داریم فرزندان ما در جامعه خوبی زندگی كنند باید به فكر سلامت آنان باشیم.

ابوالقاسمی تاكید كرد: انسان نیازمند است كه از انواع مواد غذایی مانند مواد معدنی و ویتامین‌ها استفاده كند تا به خوبی مراحل رشد را طی كند. حدود 20 سال قبل چند هزار نوزاد عقب افتاده به علت نرسیدن مواد لازم به مغز آنان در دوران جنینی متولد می‌شدند این در حالیست كه با اقدامات انجام شده در حال حاضر اینگونه عوارض در ایران بسیار نادر است. علاوه بر آن در گذشته كودكان با ویتامین D تحت درمان قرار می‌گرفتند چون راشیتیسم بیماری شایعی در میان آنان بود.

وی عادت كردن تمام كودكان به یك نوع ماده غذایی به ویژه غذاهای فوری را یكی از خطراتی دانست كه جامعه مدرن را تهدید می‌كند و اظهار كرد: لازم است با این خطر مقابله كنیم چرا كه عادت كردن به یك نوع ماده غذایی باعث محرومیت كودكان در بسیاری از مواد غذایی می‌شود.

ابوالقاسمی تاكید كرد: در زنجیره غذایی باید تنوع وجود داشته باشد و این تنوع باید در رستوران‌ها ایجاد شود. این مكان‌ها می‌توانند با نمایش سفره غذایی سالم، آن را به مردم معرفی كنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: تنوع در سفره غذایی لزوما نباید با قیمت بالایی همراه باشد چرا كه می‌توان از سبزیجات كه قیمت زیادی ندارد در كنار غذاها و برای تزئین آن‌ها استفاده كرد چون مصرف سبزیجات در كنار غذاها عامل موثری در پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر است.

وی تاكید كرد: یكی از راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر كه امروزه گریبانگیر بشر است استفاده از مواد غذایی سالم و ترویج آن است.

ابوالقاسمی با اشاره به روند رو به افزایش ابتلا به سرطان‌ها در جهان گفت: یكی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان، نوع مواد غذایی مصرفی است و برگشت به طبیعت تا حدود زیادی می‌تواند این خسارت را جبران كند. غذاهایی كه با استفاده از مواد نگهدارنده، روغن‌های جامد و چند بار استفاده شده تهیه می‌شوند در ابتلا به سرطان‌ها موثر هستند.

وی با اشاره به تاثیر افزایش مصرف شیرینی‌ها بر سلامت انسان اظهار كرد: استفاده از مواد شیرین در برخی موارد برای رشد كودكان توصیه می‌شود اما مصرف بیش از حد آن باعث ابتلا به چاقی، پرفشاری خون و دیابت شده است به گونه‌ای كه شاید در سالهای آینده دیابت جزو بیماریهایی قرار گیرد كه هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل كند. در این شرایط لازم است مواد شیرین در حد اعتدال مصرف شوند.

ابوالقاسمی در ادامه گفت: استفاده از میوه‌ها به عنوان جزیی از دسر به مراتب بهتر از شیرینی‌جات است و امروزه این موضوع در بسیاری از كشورها مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به موضوع ترویج میانه‌روی در غذا خوردن گفت: ترویچ میانه‌روی در غذا خوردن موضوعی است كه شاید به ظاهر با اهداف صنفی رستوران ‌داران سازگار نباشد ولی به سلامت جامعه كمك می‌كند. استفاده از نوشابه هنگام صرف غذا باعث پرخوری می‌شود اما می‌توان نوشیدنی‌های مفید را جایگزین این نوشابه‌ها كرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تاكید كرد: در جامعه ما كمبود كلسیم و ویتامینD شایع است بنابراین لازم است استفاده از لبنیات را ترویج كنیم.

ابوالقاسمی در پایان با اشاره به مواد غذایی مانند تخم مرغ گفت: برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ یك روز خوب و یك روز بد تلقی می‌شود. بنابراین لازم است علم ما در این زمینه به روز باشد و اگر رستوران‌ها با كارشناسان تغذیه قرارداد داشته باشند و از نظر آنها بهره ببرند، ضرر نخواهیم كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha