سلامت نیوز: شربت تریاك، تركیبی از آب، الكل و تریاك كاملاً پاكیزه است كه در سال گذشته برای درمان اسهال و به عنوان مسكن و ضد سرفه استفاده می شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این شربت در قرن 18 تا 19 میلادی استفاده وسیعی در اروپا داشته است، اما به خاطر مسایل خاصی مثل اعتیادآور بودن و یا مشكلاتی كه برای كودكان ایجاد می‌كرد، خیلی از كشورها استفاده از آن را محدود كرده اند.

تولید شربت تریاك در ایران و جایگزینی آن با متادون برای معتادان در سال های اخیر برای نخستین ‌بار مطرح شد.

متادون دارویی است كه وقتی یك معتاد تزریقی آن را مصرف می‌كند، دیگر تمایلی به مصرف سایر مواد مخدر ندارد و دنبال آنها نمی‌رود و این جز آثار مثبت آن است، به همبن دلیل در بسیاری از كشورهای دنیا از جمله كشور ما، متادون به عنوان یك داروی جایگزین برای كاهش آسیب معتادان تزریقی توصیه می‌شود.

اما شربت تریاك، اثراتش برای تریاك اعتیاد بسیار موثرتر از متادون است و فرد را دچار عوارض نیز نمی كند.

 آذرخش مكری معاون مركز مطالعات ملی اعتیاد در گفت و گو با ایرنا در این زمینه می گوید: شربت تریاك بصورت محدود در دنیا برای ترك اعتیاد نوزاد مادران استفاده می شود اما كاربرد آن برای درمان اعتیاد افراد بالغ برای نخستین بار در ایران تهیه شده است.

وی ادامه می دهد: مراحل پژوهش شربت تریاك یا دارویی كه به نام اپیوم تینگچر معروف است،‌ با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر در مركز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام شد و در حال حاضر امكان اجرای آن در جامعه وجود دارد.

مجری طرح شربت تریاك با بیان اینكه یك گروه 60 تا 70 نفره از افرادی كه تحت درمان در مراكز درمان گذری اعتیاد بودند، تحت درمان با شربت تریاك قرار گرفتند، اظهار می دارد: یكی از نكات مثبت شربت تریاك این است كه معتادان به مواد افیونی خیلی راحت به مصرف این ماده گرایش پیدا كنند همچنین به دلیل اینكه آنان شناخت كاملی از این ماده دارند از مصرف آن احساس رضایت می‌كنند.

وی توضیح می دهد تنظیم دوز مصرف این شربت بسیار آسان است و در عین حال، طول عمر، خواص ماده و عوارض آن خیلی شبیه ماده تریاك بوده و اكثر معتادان با آن آشنا هستند.

مكری با بیان اینكه شربت تریاك عوارض جانبی متادون مثل خواب‌آوری را ندارد، می افزاید:

برخی معتادان می‌گویند مزه شربت تریاك تلخ است و با خوردن آن حالت تهوع پیدا می‌كنند اما هنوز این عوارض را به خوبی نمی‌دانیم و در حال تحقیق هستیم و باید ببینیم چه‌قدر از این مشكلات قابل حل است.

وی در خصوص شیوه توزیع شربت تریاك می گوید: كلینیك‌هایی كه تجربه بیش از دو سال فعالیت در زمینه سایر درمان‌های نگه‌دارنده دارند، به شرط داشتن مشاوره‌های روان‌شناسی و روان‌درمانی و ارایه این خدمات، می‌توانند درخواست شربت تریاك كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha