سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو از رونمایی از آرم سازمان غذا و دارو در 21 مهر ماه و همزمان با روز جهانی غذا خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر احمد شیبانی كه در نشست خبری روز جهانی غذا سخن می‌گفت، درباره همایش ملی برند برتر، كیفیت برتر كه 21 مهر ماه در سالن همایشهای سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود، اظهار كرد: در این همایش رونمایی از آرم سازمان غذا و دارو، اعطای نشان ایمنی غذا به شركتهایی كه در راستای تولید و ارتقای كیفیت محصولات غذایی خود گام برداشته‌اند، رتبه‌بندی كارخانجات و واحدهای برتر تولیدی و تقدیر از واحدهای برتر استانی انجام می‌شود.

وی افزود: از سال 57 كه تنها 700 محصول غذایی دارای پروانه بودند تاكنون حدود 80 هزار پروانه برای محصولات غذایی صادر شده است كه شامل كلیه صنایع غذایی و فرآورده‌های نوشیدنی و آشامیدنی می‌شود.

شیبانی با بیان اینكه این 80 هزار فرآورده غذایی در 10 هزار كارخانه كشور تولید می‌شوند، گفت: تمامی این داروها و محصولات غذایی براساس مراجع علمی و تخصصی و قواعد متداول در دنیا مجوز گرفته‌اند.

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص روند نظارت بر محصولات غذایی توضیح داد: محصولاتی در بازار موجود هستند كه به صورت تقلبی وارد كشور می‌شوند كه مورد تایید ما نیستند اما در مورد سالم بودن یك محصول جدای از پروانه‌ای كه به یك فرآورده اعطا می‌شود، محصول را رها نكرده و در قبال آن مسولیت نظارتی داریم. به عنوان مثال قبل از اعطای پروانه، آزمایشگاه باید نمونه مربوطه را تایید كند. ما آزمایشگاه‌های برتری در این خصوص داریم به عنوان مثال در زمینه پسته آزمایشگاه‌های ما مورد تایید اتحادیه اروپا هستند.

وی ادامه داد: پس از طی این مراحل و بعد از ورود به بازار نیز كنترل بر این فرآورده‌ها صورت می‌پذیرد. عوامل بازرسی ما در سطح كشور گسترده هستند البته ما بسیاری از كارهای ستادی را به دانشگاه‌های علوم پزشكی استانها واگذار كرده‌ایم و فعالیتهای سازمان اغلب در ارزیابی، سیاستگذاری، تدوین دستورالعمل‌ها، آیین نامه‌ها و نظارت بر كار دانشگاه‌ها خلاصه می‌شود.

شیبانی با بیان اینكه انگیزه‌های اقتصادی برای قاچاق و عرضه محصولات تقلبی توسط افراد سودجو وجود دارد، گفت: از اوایل سال گذشته اجرای طرح اعطای برچسب اصالت را آغاز كردیم كه این طرح در خصوص دارو نزدیك به 90 درصد جلو رفته و تا پایان امسال كامل می‌شود.

وی افزود: برچسب اصالت به معنای نشان دار كردن یك محصول است. البته در بحث مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی به این خاطر كه تعداد اقلام زیاد است برچسب گذاری زمان بیشتری را می‌طلبد. برچسب اصالت این امكان را به مردم می‌دهد كه جدای از پروانه وزارت بهداشت كه بر روی محصولات وجود دارد به كمك این برچسب نیز از سلامت محصول اطمینان پیدا كنند.

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص نظارت بر عرضه محصولات غذایی اظهار كرد: مسئولیت نظارت بر عرضه موادغذایی بر عهده اداره بهداشت محیط وزارت بهداشت است. به عنوان مثال نظارت بر رستورانها از جمله همین موارد است كه مربوط به وظایف سازمان غذا و دارو نمی‌شود. بلكه مسولیت اصلی ما نظارت بر محصولاتی است كه از ما پروانه گرفته‌اند.

شیبانی ضمن اشاره به اینكه كلیه فرآورده‌هایی كه از ما پروانه می‌گیرند از نظر ما مورد تایید هستند، گفت: نشان ایمنی سلامت و غذا به فرآورده‌هایی اعطا می‌شود كه در رابطه با ارتقای محصولات خود تلاش كرده‌اند.

رییس سازمان غذا و دارو ضمن بیان این مطلب كه در زمینه واردات مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی نیز سازمان تنها مسولیت تایید بهداشتی و تایید كیفیت این موارد را به عهده دارد، گفت: یك محصول وارداتی را صرفا از نظر بهداشتی كنترل می‌كنیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه سازمان غذا و دارو در خصوص نظارت بر تبلیغات مواد غذایی در رسانه‌ها چه اقداماتی انجام داده گفت: در این خصوص ضابطه‌ها و دستورالعمل‌هایی وجود دارد اما باید در نظر داشت كه وظیفه نظارت در تبلیغات در رسانه‌ها به عهده ما نیست. به عنوان مثال در دارو تبلیغ گسترده نیست اما در خصوص برخی مواد غذایی نیز موافق تبلیغات گسترده‌ نیستیم.

وی همچنین درباره تغییراتی كه پس از تبدیل معاونت غذا و دارو به سازمان غذا و دارو صورت پذیرفته است، گفت: اتفاق خوبی كه با تشكیل سازمان غذا و دارو در این حوزه اتفاق افتاده است این است كه وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشكی در حوزه غذا و دارو مشخص شده كه این امر به روند نظارتی كار كمك می‌كند. همچنین از نظر مالی وزارت بهداشت مستقل شده و بودجه سازمان غذا و دارو امسال در مجلس تصویب شد. البته وظایفی نیز به سازمان غذا و دارو محول شده كه از آن جمله می‌توان به اضافه شدن اداره كل تجهیزات پزشكی به این مجموعه اشاره كرد.

وی ادامه داد: اكنون سازمان مركب از سه معاونت غذا، دارو، پشتیبانی و 8 اداره كل است.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به ابهامات اخیر كه در خصوص برخی مواد غذایی چون آب‌های معدنی به وجود آمده بود و عنوان می‌شد 80 درصد آب‌های معدنی دارای املاح معدنی نیستند، گفت: این مسائل باید به مرجع ذیصلاح در وزارت بهداشت انعكاس پیدا كند. زمانی كه مستندات به ما ارائه شود بی‌تفاوت نخواهیم بود و طبیعی است كه اگر محصولی مشكل ساز شود با تولیدكنندگان آن محصول برخورد و این محصول از بازار جمع‌آوری خواهد شد.

وی ادامه داد: در خصوص آب‌های معدنی نیز مسئله آن‌ گونه كه عنوان می‌شد نبود، باید گفت: آب‌هایی كه اكنون عرضه می‌شوند به دو دسته معدنی و آشامیدنی تقسیم می‌شوند. مواد تشكیل دهنده آب معدنی طبعا املاح معدنی هستند و جنبه درمانی هم دارند اما آب آشامیدنی صرفا آب آشامیدنی است. زمانی كه عنوان شد آب‌های معدنی دچار مشكل هستند، نمونه ‌برداری كردیم و طی آزمایشات مشخص شد كه این آب‌ها دچار مشكل نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha