سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: نظارت بر مواد غذایی غیر بسته بندی، رستورانها، اغذیه فروشی‌ها یا قنادی ها به عهده سازمان غذا و دارو نیست. از مردم می خواهیم ماده غذایی بدون مجوز وزارت بهداشت نخرند در مورد مواد غذاهای وارداتی نیز نقش این سازمان فقط کنترل بهداشتی محصول است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، احمد شیبانی امروز در یک نشست خبری به مناسب روز جهانی غذا (۲۴ مهر) در محل سازمان غذا و دارو افزود: حدود ۱۰ هزار کارخانه تولید مواد غذایی در کشور داریم که حدود ۸۰ هزار ماده غذایی تولید می کنند همه این اقلام در صورتی که پروانه وزارت بهداشت را داشته باشند سالم و مورد تأیید وزارت بهداشت هستند.

وی ادامه داد: با این وجود برای اینکه تولیدکنندگان مواد غذایی را به تولید محصول با حداکثر کیفیت تشویق کنیم، آرم سلامت و ایمنی غذا را به برخی از اقلام بسیار با کیفیت می دهیم که قرار است در مراسم روز جهانی غذا که قرار است پنجنشبه برگزار شود تعدادی از این محصولات معرفی می شوند. این نشان به تولیدکنندگانی داده می شود که برای ارتقای کیفیت کار کرده اند و گر نه کیفیت

وی در پاسخ به پرسشی در مورد میزان صادرات مواد غذایی گفت: ‌در زمینه صادرات غذا وزارت بهداشت خیلی دخیل نیست و دستگاههای دیگر مسئولیت دارند به همین علت آماری از میزان صادرات مواد غذایی نداریم فقط می دانیم که میزان آن خوب است.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش دیگری که مبنی توزیع مواد غذایی تقلبی و قاچاق در بازار گفت: ممکن است گاهی کالای تقلبی و قاچاق هم در بازار باشد اما ما فقط مسئولیت کالاهایی که به آن مجوز داده ایم را به عهده داریم ما آزمایشگاه مرجع بررسی کیفیت غذا داریم که در خاورمیانه مطرح است و حتی در برخی موارد مانند بررسی کیفیت پسته مورد تأیید اروپاست همان طور که آزمایشگاه کنترل واکسن ما نیز مورد تأیید دنیاست.

وی در مورد نحوره نظارت وزارت بهداشت بر مواد غذایی توضیح داد: کار نظارت بر مواد غذایی به دانشگاههای علوم پزشکی واگذار شده است و ستاد سازمان غذا و دارو بیشتر کار تدوین آیین نامه ها و استانداردها را به عهده دارد و بر کار دانشگاههای علوم پزشکی نظارت دارد.

شیبانی گفت:‌در مورد واردات مواد غذایی نیز وزارت بهداشت زیاد تأثیرگذار نیست و ما فقط از نظر سالم بودن و این مواد را کنترل می کنیم و یکی از معیارهای ما برای تایید این است که در کشور مبدا هم مصرف شود. به هر حال ممکن است آدمهای سودجود هم در این عرصه فعالیت داشته باشند.

*برچسب اصالت به مواد غذایی هم داده می شود

وی ادامه داد:‌ یکی از اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل مواد غذایی بر چسب گذاری اصالت بر روی مواد غذایی است این کار برای داروها از سال ۸۸ شروع شده و تاکنون بیش از ۸۰ درصد داروها بر چسب اصالت دارند و فرد خریدار با یک اس ام اس بعد از چند ثانیه می تواند از اصل بودن آن مطمئن شود و تا پایان امسال به ۱۰۰ درصد می رسد. این کالاها برای محصولات غذایی هم شروع شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد نظارت و زارت بهداشت بر مواد غذایی غیر بسته بندی گفت: مسئولیت نظارت بر مواد غذایی غیر بسته بندی با سازمان غذا و دارو نیست و با اداره کل بهداشت محیط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت است و بنابراین ما نظارتی بر رستورانها، اغذیه فروشی ها و قنادی ها نداریم.

وی ادامه در پاسخ به پرسشی درباره مجاز بودن تبلیغات مواد غذایی نیز گفت:‌ در مورد دارو تبلیغات با بسیار محدود کرده ایم اما در مورد غذا کالاهایی که مجوز وزارت بهداشت دارند از نظر ما سالم هستند هر چند ممکن است برخی از آنها مانند چیپس و پفک برای بچه ها خوب نباشد.

وی در مورد تفاوت سازمان غذا و دارو با معاونت غذا و دارو نیز گفت:‌ خیلی تفاوتها دارد البته نباید انتظار داشته باشیم که بعد از ۶ ماه مردم تغییرات را لمس کنند اما اولاً ردیف بودجه پیدا کرده ایم، درآمدهای این سازمان افزایش یافته است زیرا قبلاً عوارض و پرداختی شرکتهای به ذی حسابی وزارت بهداشت می رفت و بخشی کمی از آن به بخش غذا و دارو اختصاص می یابد اما حالا خودمان ذی حسابی داریم.

معاون وزیر بهداشت گفت: از نظر تشکیلاتی و چارت نیروی انسانی نیز تقویت شده ایم. تشکیل این سازمان باعث شده که معاونتهای غذا و دارو در دانشگاههای علوم پزشکی تشکیل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha