سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 34766
سلامت نیوز: رییس سازمان پزشکی قانونی کشور از محکومیت بیش از 5 هزار پزشک در پرونده‌های قصور پزشکی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، احمد شجاعی با تاکید بر توسعه فرهنگ پاسخگویی در جامعه پزشکی، آن را از راهکارهای اصلی به منظور کاهش قصور پزشکی دانست و گفت: افزایش ارتباط پزشک و بیمار و ارایه اطلاعات کامل در زمینه بیماری و رعایت اصول اخلاق پزشکی توسط کادر درمانی در توسعه فرهنگ پاسخگویی جامعه پزشکی نقش بسزایی دارد.

شجاعی در بین کارشناسان کمیسیون های پزشکی قانونی کشور با اشاره به آمارهای قصور پزشکی و محکومین این پرونده ها در 5 سال گذشته اظهار داشت: جمعا 11 هزار و 138 مورد شکایت قصور پزشکی از سال 1385 تا سال 1389 در پزشکی قانونی ثبت شده است که از این پرونده ها، پنج هزار و 91 مورد یعنی 45.7 درصد به محکومیت پزشک منجر شده است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در تشریح آمار پنج ساله شکایات قصور پزشکی دراین سازمان گفت: در سال 1385 میزان پرونده های شکایت یک‌هزار و 854 مورد بود در حالی که این تعداد در سال 1389 به عدد دو هزار و 925 پرونده رسید.
 
وی افزود: متوسط رشد سالیانه پرونده های قصور پزشکی در پنج سال گذشته 12.1 درصد بوده است.

رییس سازمان پزشکی قانونی با اشاره برخی موارد شکایت های قصور پزشکی گفت: در بسیاری موارد، دیده شده است که علی رغم ارایه خدمات بسیار خوب تخصصی به بیمار، به دلیل عدم ارتباط خوب و مستمر پزشک و کادر درمانی، بیمار احساس می کند که خدمات ارایه شده مطلوب نبوده و با نارضایتی از خدمات درمانی، دست به شکایت می‌زند.

شجاعی افزود: عکس این اتفاق هم دیده می شود، به این معنی که شاید خدمات ارایه شده به بیمار، از نظر تخصصی زیاد مطلوب نباشد، اما به دلیل ارتباط خوبی که بین بیمار و پزشک و کادر درمانی به وجود می آید حسن اعتماد شکل گرفته و در برخی موارد حتی بروز قصور پزشکی، بیمار دست به شکایت نزند و کوتاهی تیم درمانی را نادیده بگیرد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید بر آموزش های مدون برای جامعه پزشکی گفت: رعایت اخلاق حرفه‌ای و اخلاق پزشکی و ارتباط مستمر پزشک و کادر درمانی با بیمار در تمامی مراحل درمان را در کاهش شکایت های قصور پزشکی موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha