سلامت نیوز: رییس انجمن جراحان ارتوپدی، با توجه به فرارسیدن ایام حج به زائران خانه خدا توصیه كرد: اگر دردی در عضلات كسانی كه عازم خانه خدا هستند احساس می‌شود، انجام فیزیوتراپی در محل درد پیش از سفر، عضلات را روان كرده و كمك موثری به آنها می‌كند.

دكتر غلامعلی عكاشه در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بسیاری از زائران خانه خدا پیش از سفر از ما مشاوره می‌گیرند. استفاده بهینه از عضلات سالم و توانایی‌هایی كه دارند نخستین توصیه ما به این افراد است.

وی ادامه داد: همچنین توصیه می‌كنیم در مكان‌هایی كه احتمال سقوط و یا آسیب وجود دارد از عصا، صندلی چرخدار و یا كمك همسفران خود بهره بگیرند. متاسفانه دارویی وجود ندارد كه به عنوان مثال شخصی كه آرتروز دارد بتواند با مصرف آن مانند یك انسان سالم به فعالیت بپردازد اما امكاناتی در آنجا وجود دارد كه بتوانند راه‌ رفتن بهتری داشته باشند و مناسك حج را به جای بیاورند.

این جراح و فوق تخصصی ارتوپدی با بیان اینكه استفاده از دارو به منظور تسكین درد اشكالی ندارد، گفت: ماساژ عضلات، فیزیوتراپی قبل از رفتن به این سفر، استفاده از كفش مناسب و استفاده از عصای مناسب می‌تواند فوق العاده به این افراد كمك كند.

وی افزود: این افراد اگر دردی دارند، فیزیوتراپی در موضع درد می‌تواند موثر باشد و عضلات را روان كند.

عكاشه با بیان این ‌كه تنها راه درمان آرتروز عمل جراحی است، گفت: اكنون دیگر داروهای غضروف ساز و تزریق این داروها، جزو باورهای علمی هیچ پزشكی نیست. برای آرتروزهای پیشرفته باید مفصل عوض شود و برای آرتروزهایی كه هنوز پیشرفت نكرده‌اند باید محورهای بدن كه در قسمت آرتروز است با محور سالم تعویض شود.

وی در پاسخ به این پرسش كه چه مدت قبل از سفر باید عمل جراحی صورت بپذیرد و آیا شخصی كه به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته است می‌تواند به خانه خدا برود، عنوان كرد: شخصی كه زانویش را عمل می‌كنیم بعد از یك ماه می‌تواند به زندگی عادی‌اش بازگردد.

رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران درباره حمل بارهای سنگین در سفر به خانه خدا نیز توضیح داد: نه تنها حجاج بلكه افراد معمولی هم مجاز نیستند بیش از حد تعیین شده بار حمل كنند. زمانی كه می‌گوییم اگر 3 كیلو اضافه وزن پیدا كنید، یك فشار 200 برابری به زانوهایتان وارد می‌شود تصور كنید اگر چندین كیلو بار هم حمل كنید، مسلما زانوهای شما متحمل فشار مضاعفی خواهد شد بویژه حمل بار به صورت دستی به شانه هم فشار وارد می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha