سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 34772
سلامت نیوز: برگ های چای، حاوی نوعی آنتی اکسیدان هستند که می توانند رادیکال های آزاد را در بدن خنثی کنند. رادیکال های آزاد، یکی از عوامل آسیب رسان برای سلول های بدنمان محسوب می شوند...

محققان معتقدند که نوشیدن ۳ تا ۴ فنجان چای کمرنگ در طول روز می تواند برای سلامتمان، بسیار مفید باشد. از آنجا که ما ایرانی ها، علاقه فراوانی به چای داریم، بد نیست که با پاسخ دادن به سوالات این آزمون، کمی اطلاعات خود را درباره چای بسنجیم.

● پرسش ها

۱) تفاوت اصلی انواع چای ها در چیست؟

الف. برگ های شان ب. فرآوری شان ج. مواد افزودنی شان

۲) نوشیدن روزی یک لیوان چای، می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

الف. درست ب. غلط

۳) چرا نوشیدن چای سبز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد؟

الف. به خاطر کم کردن وزن افراد

ب. به خاطر کم کردن فشارخون

ج. به خاطر کم کردن سطح کلسترول خون

د. تمام موارد

۴) بنابر ادعای تولیدکنندگان، نوشیدن چای سبز می تواند قند خون را پایین بیاورد.

الف. درست ب. غلط

۵) برای آزاد شدن آنتی اکسیدان های چای لازم است حداقل چند دقیقه آن را دم کنید؟

الف. ۱ تا ۲ دقیقه ب. ۲ تا ۳ دقیقه ج. ۳ تا ۵ دقیقه

۶) یک بطری یخ چای، به اندازه یک لیوان چای داغ، آنتی اکسیدان دارد.

الف. درست ب. غلط

۷) نوشیدن چای سبز برای کودکان بسیار مفید است.

الف. درست ب. غلط

۸) کدام گروه از افراد باید در نوشیدن چای سبز محتاط باشند؟

الف. افراد بالای ۷۵ سال

ب. خانم های باردار یا شیرده

ج. افرادی که ناراحتی های مفصلی دارند.

۹) نوشیدن چای سیاه در چه مواقعی باعث اختلال در جذب آهن بدنتان می شود؟

الف. ساعت های اولیه صبح

ب. قبل از خواب

ج. بعد یا همراه غذا

۱۰) مقدار آنتی اکسیدان های موجود در برگ چای تازه، بیشتر از آنتی اکسیدان های موجود در چای های کیسه ای است.

الف. درست ب. غلط

● پـاسـخ هــا

۱) فرآوری شان. تفاوت اصلی بین چای سیاه و سبز و انواع چای های طعم دار و ساده، در نوع فرآوری و تولید آنهاست. اگر برگ چای را در هوای آزاد یا با فرآیند تخمیرشدن، خشک کنند چای سیاه به دست می آید اما اگر برگ چای را با حرارت و گرمای بالا و خیلی سریع خشک کنند چای سبز تولید می شود. بنابراین می بینید که تفاوت انواع چای ها در جنس برگ آنها نیست و به نوع تولیدشان برمی گردد.

۲) غلط. تا به حال، هیچ گونه سند یا تحقیق معتبری، تاثیر نوشیدن چای بر کاهش ابتلا به سرطان را نشان نداده است اما برخی محققان می گویند که شاید آنتی اکسیدان های موجود در چای بتوانند خطر ابتلا به سرطان را در افرادی که سبک زندگی سالمی دارند، به تعویق بیندازند.

۳) تمام موارد. تحقیقات جدید ثابت کرده اند که نوشیدن چای سبز می تواند تا حدی باعث کاهش وزن، کاهش فشارخون و کاهش جذب کلسترول در خون شود و به این ترتیب، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. با وجود این، سازمان غذا و داروی آمریکا می گوید که فروشندگان چای سبز، حق چاپ فواید اغراق آمیز نوشیدن چای سبز را روی بسته بندی آنها ندارند.

۴) درست. محققان می گویند که نوشیدن چای سبز می تواند میزان گلوکز یا همان قندخون بدن را کنترل کند اما تحقیقات بیشتری لازم است تا آنها متوجه شوند نوشیدن چه مقدار از چای سبز در طول روز می تواند چنین فوایدی را به دنبال داشته باشد.

۵ ) ۳ تا ۵ دقیقه. اگر چای شما به مدت ۳ تا ۵ دقیقه دم بکشد، تمام آنتی اکسیدان های موجود در آن آزاد و بدنتان از آنها بهره مند می شود.

۶) غلط. آنتی اکسیدان های موجود در یک بطری یخ چای حاضری به مراتب کمتر از آنتی اکسیدان های موجود در یک لیوان چای دم کرده و تازه خانگی است. درصورتی که ۵۰ درصد از یخ چای ها را چای تازه و ۵۰ درصدشان را آب تشکیل داده باشد، آن وقت می توان ادعا کرد که میزان آنتی اکسیدان های آن با چای داغ و تازه، برابری می کند اما حجم زیادی از یخ چای های حاضری را آب تشکیل می دهد.

۷) غلط. تاکنون تحقیقی که بتواند تاثیرات مثبت نوشیدن چای سبز را روی سلامت کودکان تایید کند، به اثبات نرسیده است.

۸) خانم های باردار و شیرده. چای سبز، حاوی کافئین است و به همین دلیل خانم های باردار، شیرده، افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و آنهایی که ضربان قلبشان نامنظم است، نباید بیشتر از روزی یک فنجان از آن را بنوشند.

۹) بعد یا همراه غذا. محققان سوییسی می گویند که نوشیدن چای سیاه بلافاصله بعد یا همراه غذا می تواند ۷۹ تا ۹۴ درصد در جذب آهن موادغذایی، اختلال ایجاد کند. در صورتی که نوشیدن آب همراه غذا یا حتی بعد از آن، اختلالی در جذب آهن موادغذایی ایجاد نمی کند.

۱۰) درست. محققان معتقدند که میزان آنتی اکسیدان های موجود در برگ چای درسته و تازه، خیلی بیشتر از آنتی اکسیدان های موجود در چای های کیسه ای است. آنها می گویند که ارزش تغذیه ای چای تازه به هیچ عنوان با ارزش تغذیه ای چای های کیسه ای قابل مقایسه نیست و شما نمی توانید با استفاده مکرر از چای های کیسه ای از فواید این نوشیدنی مفید بهره مند بشوید.
       
 منبع: روزنامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha