سلامت نیوز: بازی‌های مدرن تنها یک بُعد از توانایی‌های فرد را فعال می‌کند اما در بازی‌های سنتی کودک و نوجوان هم در طراحی و هم در اجرای بازی نقش داشتند.

اصغر جعفری، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در گفت‌و گو با برنا در خصوص عوامل و دلایل فراموش شدن بازی‌های سنتی در جوانان و توجه بیشتر به بازی‌های مدرن گفت: بازی‌های سنتی چند دهه‌ای است که به دست فراموشی سپرده شده و حتی در بین کودکان و نوجوانان روستایی نیز کمتر مشاهده می‌شود.

وی درباره علت فراموش شدن این بازی ها گفت: از زمانی‌که بازی‌های مدرن افزایش یافت افراد به سمت آن‌ها گرایش پیدا کردند. این مساله نه تنها در نوجوانان بلکه در افراد بزرگسال هم مشاهده می شود. از دلایل این موضوع می توان به تهیه راحت شدن بازی‌ها و سی دی‌ها اشاره کرد که خانواده برای کودکان تهیه می‌کنند.

جعفری به پیامدها و مضرات بازی های مدرن اشاره و افزود: خانواده‌هایی که به سمت شهر هجوم آوردند فضایی را که در روستا داشتند در شهر از دست دادند و زندگی آپارتمانی اجازه بازی‌های سنتی و محله‌‍‌ای را از آن‌ها گرفت.

وی همچنین به تفاوت و فاصله‌ای که بین بازی‌های سنتی و بازی‌های مدرن وجود دارد اشاره کرد و گفت: تحرک جز کارکردهای مهمی بود که در بازی‌های سنتی مشاهده می‌شد، در این بازی ها 80 درصد تحرک وجود دارد در حالی‌که در بازی‌های مدرن تحرک خیلی کمتر مشاهده می‌شود و علت چاقی کودکان همین مساله است.

- بازی های مدرن تنها یک بُعد از توانایی های فرد را فعال می کند اما در بازی های سنتی کودک و نوجوان هم در طراحی و هم در اجرای بازی نقش داشتند و خلاقیت کودک به کار گرفته می شد.

- در بازی های سنتی تمایز هر دو جنس مطرح بود. بازی هایی که مختص دختران بود نقش زنان را در آینده آنها رقم می زد و همچنین نقش مردانگی به پسران می داد. این در حالیست که در بازی های مدرن هر دو جنس فعالیت دارند و نقش ها قابل تمایز نیست.

- آنچه که در بازی های سنتی حائز اهمیت است، انتقال فرهنگ ها و سنن مربوط به نسل های گذشته است، اما در بازی های مدرن شکاف بین نسل ها کاملا قابل مشاهده است.

- در بازی های سنتی خطرات نرم افزاری مشاهده نمی شد در حالیکه بازی های مدرن علاوه بر خطرات نرم افزاری و فرهنگی، آسیب های جسمانی را نیز در بر دارد.

- در گذشته و در بازیهای سنتی کودک و نوجوان شخصیت درونی خود را بهت می شناختند ولی آنچه در بازی های امروزی مطرح است نقش سازی اطرافیان در زندگی کودک است و فرد از شخصیت خود خارج می شود.

جعفری از هیجانات کاذبی که در بازیهای فعلی وجود دارد نام برد و تاکید کرد: در این بازی ها افراد در هر سنی که باشند دچار هیجان کاذب می شوند در حالیکه در بازی های سنتی هیجانات مثبت تلقی می شود و می تواند هیجان خود را بروز دهد.از آنجایی که بازی حرکتی است که فرد بتواند هیجان خود را ابراز کند بهتر است که این هیجان از طریق مثبت تخلیه شود.

این استاد دانشگاه در خصوص راهکارهای کاهش اثرات این بازی ها گفت: اولین گامی که در این زمینه باید برداشته شود، شناسایی مجدد این بازی ها و راه اندازی دوباره آنهاست. آنچه که در بازی های سنتی مشاهده می شد فصلی بودن این بازی ها بود، یعنی در تابستان بازی های مختص آن فصل که در فضای باز قابل انجام بود اجرا می شد و در فصل پاییز بازی هایی انجام می گرفت که در فضای بسته خانه قابل انجام بود.بازی های سنتی باید با توجه به شرایط خاص آن مناطق دسته بندی شود.

وی اذعان داشت: با تشکیل گروه های کوچک محلی باید افراد به بازی های سنتی گرایش داده شوند و نکته مهم این است که همانطور که برای ورزش هایی مثل فوتبال و والیبال مسابقات اجرا می شود برای بازی های سنتی نیز می توان مسابقاتی را به اجرا درآورد. انجام مسابقات در بازی های محلی می تواند در این مورد انگیزه زیادی را در کودکان بوجود آورد.

این روانشناس در پایان به تامین امکانات فضایی و اقتصادی جهت انجام این بازی‌ها اشاره کرد و تاکید داشت: در صورتی‌که محوطه‌ای برای اجرای بازی‌های سنتی فراهم شود، تحرک دوباره به فرزندان باز می‌گردد و بازی های سنتی در میان آن‌ها از سر گرفته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha