سلامت نیوز: معاون غذا سازمان غذا و داروی کشور با اعلام اینکه ۹۵ درصد مردم ایران ایمنی غذایی دارند و به حداقل غذای مورد نیاز دسترسی دارند از اجباری شدن درج جدول تغذیه ای مواد غذایی روی همه محصولات غذایی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بهروز جنت امروز در نشست خبری سازمان غذا و دارو افزود: میزان اسید چرب و ترانس در روغنهای موجود در بازار کشور مطابق آنچه بر روی آنها درج شده است و اعداد روی این محصولات واقعی است، روغنهای مایع که میزان اسید چرب و ترانس شان صفر است و متوسط اسید چرب و ترانس روغنهای نیمه جامد نیز زیر ۱۰ درصد است که تلاش می کنیم به زیر ۵ درصد برسد.

وی ادامه داد: هیچ مشکلی از نظر تکنولوژی تولید روغن در کشور نداریم در تمام دنیا نیز مقرون به صرفه نیست که تکنولوژی گران قیمتی برای کاهش اسید چرب و ترانس روغنهای جامد بیاروند بلکه به جای آن باید فرهنگ مردم را به سمت مصرف روغنهای مایع ببریم.

*۷۰ درصد کره ها وارداتی است

وی ادامه داد: بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد کره های موجود در بازار واردتی هستند در مورد دی اکسین نیز این ماده فقط در کره های داخلی ممکن است باشد که علت آن هم وجود دی اکسین در خاک اقلیمی کشورمان است با این حال غلظت دی اکسین در کره های تولید داخل کنترل می شود و مردم از این نظر نگران نباشند.

جنت گفت: در مورد پسته نیز مسائل سیاسی باعث شده بود که حد مجاز افلاتوکسین را بین ۲ تا ۴ ppb اعلام کنند و تبلیغات گسترده ای نیز علیه پسته ایران انجام دادند اما با مکاتباتی که انجام شد دوباره استاندارد ۸ تا ۱۰ ppb برای افلاتوکسین مجاز اعلام شد و مشکل حل شد.

* درج جدول ارزش تغذیه ای

معاون سازمان غذا و دارو ادامه داد: مهمترین اولویت سازمان غذا و دارو در زمان حاضر کنترل افزونی ها در مواد غذایی، کاهش آ‌لاینده ها، بهبود وضعیت بسته بندی مواد غذایی، درج اطلاعات مورد نیاز سلامت مردم بر روی بسته بندی ها به خصوص کالری، املاح و ریز مغزی ها و بعد از آن کنترل و کاهش سموم آفات نباتی در محصولات کشاورزی است.

وی گفت: همه تولیدکنندگان مواد غذایی موظفند جدول ارزش تغذیه آن را روی محصول درج کنند اما با توجه به کثرت اقلام غذایی در کشور این کار به تدریج انجام می شود تا مردم سردرگم نشوند.

*آب معدنی ها واقعاً آب معدنی هستند

جنت در باره آب معدنی ها نیز گفت: تمام آب معدنی هایی که با مجور وزارت بهداشت در بازار وجود دارند واقعاً بر اساس استاندارد ملی ما  آب معدنی و سالم هستند اما ممکن است استاندارد کشور دیگر متفاوت باشد و بر اساس استاندارد آن کشور این محصول آب معدنی محسوب نشود.

* نظارت بر باقیمانده سموم در میوه ها فعلاً ممکن نیست

وی ادامه داد:‌ در مورد محصولات گیاهی و میوه و سبزی ها و باقیمانده سموم آفات نباتی در آنها نیز تا زمانی که این محصولات فله و بدون شناسنامه عرضه می شوند امکان کنترل و نظارت وجود ندارد اما با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی درصددیم تا تعاونی های روستایی را برای بسته بندی و شناسنامه دار کردن این محصولات عملی کنیم تا امکان نظارت بر کیفیت آ‌نها وجود داشته باشد.

*سمومی با اثر هورمونی

وی گفت: برخی سموم آفات نباتی در میوه ها و سبزی ها اثرات هورمونی بر سلامت مردم دارند.

معاون سازمان غذا و دارو گفت: در مورد برنجها هم با وجود همه اخبار ضد و نقیض نهایتاً نظر وزارت بهداشت مبنی بر سالم بودن برنجهای قانونی تأیید شد.

وی در پاسخ به پرسش فارس در مورد میزان آنتی بیوتیک های باقیمانده در مواد گوشتی نیز گفت:‌ باقیمانده آنتی بیوتیک در مواد دامی و گوشتها نیز مسئله مهمی است که متأسفانه اکنون نمی توانیم آماری از میزان آن در کشور اعلام کنیم چون استاندارد کشورها در این مورد متفاوت است.

وی گفت: به طور کلی کنترل افزودنی ها و آلاینده ها در مواد غذایی دغدغه وزارت بهداشت است که کنترل مایکوتوکسین ها نیز  از جمله آن است.

*سامانه نظارت و بازرسی غذا رونمایی می شود

جنت ادامه داد: از ۱۵ آبان امسال سامانه نظارت و بازرسی غذا در وزارت بهداشت رونمایی می شود و بازرسانی غذای وزارت بهداشت نیز اطلاعات بازرسی خود را در این سامانه قرار می دهند.

*کارخانه های تولید مواد غذایی درجه بندی می شوند

وی همچنین از اجرای طرح درجه بندی کارخانه ها و مراکز تولید مواد غذایی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح کارخانه های درجه یک  کمتر بازر سی می شوند و کارخانه های درجه ۲ یا ۳ بیشتر مثلاً کارخانه های درجه یک ممکن است سالی یکبار بازرسی شوند اما کارخانه های درجه ۲ و ۳ سالی ۲۴ بار.

* ایرانی ها دارند چاق می شوند

معاون سازمان غذا و دارو اضافه کرد: بالای ۹۵ درصد مردم ایمنی غذایی دارند یعنی به حداقل غذای مورد نیاز دسترسی دارند. ایران حدود ۱.۱ درصد جمعیت دنیا را دارند و ۱.۱ درصد مواد غذایی دنیا را تولید می کند ولی مصرف کننده ۱.۲ درصد مواد غذایی دنیاست و این نشان می دهد که به سمت چاقی و اضافه وزن در کشور حرکت می کنیم.

* هر ایرانی تا ۷۰ سالگی ۵۰ تن مواد غذایی می خورد

جنت گفت: بر اساس داده های وزارت بهداشت از هر ۲۰ نفر یکی در معرض ابتلا به دیابت است و هر فرد ۷۰ ساله ایرانی تا این سن ۴۰ تا ۵۰ مواد غذایی می خورد.

وی ادامه داد: نظارت وزارت بهداشت بر تولیدکنندگان مواد غذایی نیز به این شکل است که علاوه بر نظارت و بازرسی از گزارشهای مردم نیز استفاده می کند و در صورت مشاهده تخلف ابتدا تذکر بعد ایجاد محدودیت و در مرحله سوم ارجاع پرونده به مرجع قضایی را انجام می دهد.

جنت اضافه کرد: مردم مهمترین بازرسانی وزارت بهداشت هستند البته وزارت بازرگانی و شورای اصناف نیز در این نظارت وزارت بهداشت را کمک می کنند.

احمد شیبانی نیز در این مرحله از نشست خبری گفت: مسئولیت نظارت بر مواد غذایی در مراکز تولیدی با مسئول فنی آن کارخانه است و هر نوع تخلفی که در این مراکز به وجود آید مسئول فنی باید پاسخگو باشد.

وی در مورد تبلیغات مواد غذایی مضر برای کودکان نیز گفت: شورای متشکل از وزارت بهداشت، صدا و سیما، وزارت بازرگانی و تولیدکنندگان مواد غذایی برای نظارت بر این تبلیغات تشکیل شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: توصیه کلی ما به مردم این است که هر کالا و ماده غذایی بدون مجوز وزارت بهداشت را نخرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha