:در حال حاضر با توجه به خشكسالی كم سابقه در استانهای مركزی كشور (لرستان، مركزی، قم، اصفهان و یزد) حجم قابل انتقال آب سرشاخه های دز به شهر قم با كاهش بیش از 50 درصدی از 2500 به 1300 لیتر در ثانیه كاهش یافته است كه در صورت عادی شدن شرایط و شروع بارندگی و ایجاد رواناب و افزایش انتقال آب از سرشاخه های دز، كیفیت آب در نیمه دوم سال بهبود خواهد یافت.

سلامت نیوز :در حال حاضر با توجه به خشكسالی كم سابقه در استانهای مركزی كشور (لرستان، مركزی، قم، اصفهان و یزد) حجم قابل انتقال آب سرشاخه های دز به شهر قم با كاهش بیش از 50 درصدی از 2500 به 1300 لیتر در ثانیه كاهش یافته است كه در صورت عادی شدن شرایط و شروع بارندگی و ایجاد رواناب و افزایش انتقال آب از سرشاخه های دز، كیفیت آب در نیمه دوم سال بهبود خواهد یافت.
عصرایران نوشت در پی انتشار خبری درباره افت کیفیت آب شهر قم ، روابط عمومی وزارت نیرو توضیحات زیر را در اختیار عصرایران گذاشت که ضمن سپاس از پاسخگویی مسوولان این روابط عمومی عیناً منتشر می شود:

پروژه های آب رسانی به شهرهای حوزه كویر مركزی ایران از قبیل دلیجان، محلات، خمین، خوانسار، گلپایگان و نیم ور از مهمترین پروژه های آب‌رسانی كشور است كه مرحله نخست آن با حضور ریاست محترم جمهوری به بهره برداری رسیده و مراحل بعدی آن در حال حاضر توسط شركتهای توانمند ایرانی دردست اجرا بوده و عملیات بهره برداری از فازهای بعدی پروژه در بازه‌های زمانی یك ساله و دو ساله آغاز خواهد شد.

اما آنچه مهم است اینكه خبر افت كیفیت آب قم در ماههای اخیر واقعیتی است كه به دلیل رصد روزانه كیفیت آب شهرهای مختلفی كشور موردتایید وزارت نیرو نیز هست اما دلیل بروز آن نه افتتاح نیمه كاره پروژه آب رسانی به قم توسط وزارت نیرو بلكه استمرار خشكسالی های اخیر و كاهش شدید حجم ذخیره آب سد 15 خرداد در سال گذشته و به تبع آن قطع برداشت از سد یادشده به عنوان اصلی ترین منبع تأمین آب شهر قم می باشد كه سبب بهره برداری حداكثری از ظرفیت چاه های آب به عنوان تنها تأمین كننده آب شهر قم گردید كه در شرایط پیك مصرف فقط جوابگوی 60 درصد نیاز آبی شهر قم بود و لذا با افتتاح فاز نخست پروژه انتقال آب سرشاخه های در قالب برنامه فوری و اضطراری، كمبود آب شرب مورد نیاز جبران گردیده و شهر قم از برنامه جیره بندی حتمی آب در ماههای گرم سال جاری خارج شد.

در حال حاضر با توجه به خشكسالی كم سابقه در استانهای مركزی كشور (لرستان، مركزی، قم، اصفهان و یزد) حجم قابل انتقال آب سرشاخه های دز به شهر قم با كاهش بیش از 50 درصدی از 2500 به 1300 لیتر در ثانیه كاهش یافته است كه در صورت عادی شدن شرایط و شروع بارندگی و ایجاد رواناب و افزایش انتقال آب از سرشاخه های دز، كیفیت آب در نیمه دوم سال بهبود خواهد یافت. اما نكته مهم این كه به طور كلی تامین پایدار و مداوم آب شیرین مشروط به اتمام مراحل بعدی آب رسانی از پروژه سرشاخه های دز نظیر اتمام عملیات تونل 5 و تكمیل سد كوچری می‌باشد كه عملیات اجرایی آن در دست انجام است.

 ذكر این نكته نیز خالی از لطف نیست كه احداث 52 كیلومتر تونل برای پروژه مذكور تنها یكی از اجزای كار است و از عملیات اجرای آن كمتر از 2 كیلومتر باقیمانده است . النهایه اینكه متأسفانه مصرف آب شهروندان قمی علیرغم تبلیغات و اطلاع‌رسانی فراوان در زمینه لزوم استفاده بهینه از آب و محدودیت ظرفیت انتقال آب از سرشاخه‌های دز به صورت معناداری افزایش یافته و ضرورت اختلاط آب چاه های مورد استفاده برای تامین آب شرب شهر قم با آب انتقال یافته از سرشاخه های دز را اجتناب ناپذیر نموده است. امید است با بهره‌برداری از فازهای دوم و سوم پروژه عظیم آبرسانی به قم شاهد استفاده تمامی شهروندان و زوار حرم حضرت معصومه (س) از آب باكیفیت و زلال دامنه زاگرس باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha