چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۵
سلامت نیوز : به گزارش سینا دلیلی که افراد خوش بین حتی در مواجهه با موقعیت‌های منفی همچنان چشم اندازی مثبت دارند توسط محققان بریتانیایی کشف شده است.
مطالعه‌ای که در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده عقیده دارد که مغز در پردازش خبرهای خوشایند نسبت به آینده بسیار خوب عمل می‌کند و معمولا مردم هر خبر منفی را عملاً نادیده می‌گیرند و همیشه دیدشان را در مورد جهان مثبت نگاه می‌دارند.
مولفین این مطالعه می‌گویند: «خوش‌بینی مزایای مهمی برای سلامت انسان به همراه دارد. هشتاد درصد افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند خوش بین بودند حتی اگر آن‌ها در مورد خودشان این‌طور فکر نمی‌کردند.»
آن‌ها ۱۴ نفر را به میزان خوش بینی‌شان رده بندی کرده و از آن‌ها اسکن مغز گرفتند. از هر کدام از آن‌ها در مورد اینکه چقدر احتمال می‌دهند که هشتاد رویداد بد مختلف مانند طلاق یا ابتلا به سرطان و غیره برای آن‌ها اتفاق بیفتد سوال شد. سپس به آن‌ها گفته شد که چقدر این امکان در واقعیت وجود دارد. در پایان جلسه از شرکت کنندگان خواسته شد یک بار دیگر به احتمالات نمره دهند. تفاوت محسوسی در نمرات بار دوم افراد خوش‌بین وجود داشت.
دکتر «تالی شروت» (Tali Sharot) سرپرست تحقیق می‌گوید: «اگر بیماری فکر می‌کرد که ریسک ابتلا به سرطان در او ۴۰ درصد است، در پایان آزمایش ریسک خود را به ۳۱ درصد کاهش داده است. هنگامی که خبر مثبت بود همه افراد فعالیت بیشتری در قسمت جلوی مغز خود داشتند، بخشی که با پردازش خطا‌ها در رابطه است. با اطلاعات منفی، خوش‌بین‌ترین افراد کمترین فعالیت را در این قسمت مغز خود داشتند در حالی که این فعالیت در افراد نه چندان خوش‌بین به حداکثر خود می‌رسید. این مسئله نشان می‌دهد که مغز با وسواس خبر‌ها را برای شنیدن انتخاب می‌کند.»
دکتر «شروت» می‌گوید: «پیام «سیگار کشیدن مرگ‌بار است» اثری ندارد چرا که مردم گمان می‌کنند شانس ابتلا به سرطان در آن‌ها پایین است. نرخ طلاق ۵۰ درصد است اما مردم فکر نمی‌کنند که این آمار در مورد آن‌ها صادق باشد. در مغز یک جهت گیری بنیادین وجود دارد.»
به نظر می‌رسد خوش‌بینی برای سلامت افراد مفید باشد. مطالعه‌ای بر روی نزدیک به یک‌صد هزار زن نشان داد که ریسک بیماری قلبی و مرگ در زنان خوش‌بین پایین است.
ولی دکتر «شروت» اشاره می‌کند: «جنبه منفی مسئله اینست که ما خطرات را دست کم می‌گیریم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha