سلامت نیوز :بخش عمده ای از علل افت تحصیلی و ناتوانی در ادامه تحصیل در دانش آموزان ایرانی به اختلال ADHD یا اختلال بیش فعالی و نقص توجه مربوط می شود. دکتر مهدی تهرانی دوست رئیس چهارمین همایش بین المللی روان پزشکی کودک و نوجوان ایران در حاشیه این همایش روز گذشته در گفت وگو با خراسان تصریح کرد: بدون شک شناسایی به موقع مبتلایان به این اختلال در پیشگیری از بروز مشکلات تحصیلی در بچه ها بسیار کمک کننده است.

 به همین دلیل انجمن روان پزشکی کودک و نوجوان برنامه جامعی به وزارت بهداشت ارائه کرده که طی آن قرار است به کادر آموزش و پرورش برای غربالگری کودکان آموزش داده شود و بچه های مبتلا به طیف این اختلال شناسایی شوند و تحت درمان قرار بگیرند. وی از این اختلال به عنوان شایع ترین اختلال درمیان کودکان دبستانی یاد می کند و می گوید: طبق آمارها ۷ تا ۱۰درصد از کودکان ایرانی به ADHD مبتلا هستند که این آمار نسبتا بالاست.

با این که اطلاعات و آگاهی مردم درباره این اختلال نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است اما هنوز اختلال درصد قابل توجهی از کودکان مبتلا به بیش فعالی تشخیص داده نمی شود و خانواده ها آنها را به اسم بچه های شیطان توصیف می کنند.

 در صورتی که این دسته از کودکان با توجه به شدت علایم نیاز به تشخیص و درمان دارند. دکتر تهرانی دوست با اشاره به این که باید در نظر داشت که تفاوت بچه های بیش فعال در کارکرد و روابط آن هاست، توضیح می دهد: فرق این ۲دسته از کودکان این است که در مبتلایان به بیش فعالی و نقص توجه ما با بیماری شدیدی روبه رو هستیم که کارکرد کودک را از نظر تحصیلی و روابط او با دیگران تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین لازم است مبتلایان به این اختلال حتما شناسایی شوند و تحت درمان قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha