سلامت نیوز: معاون غذای سازمان غذا و دارو با بیان اینكه الگوی مصرف روغن در خانواده ها به سمت استفاده از روغن های مایع پیش می رود گفت :مردم نگران استفاده از روغن های مایع نباشند.

الگوی مصرف به سمت استفاده از روغن های مایع پیش می رود

به گزارش خبرنگار اجتماعی، بهروز جنت روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در هیچ جای دنیا در سبد خانوار روغن جامد جای نمی گیرد بلكه این نوع روغن ها در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در اثر تبدیل روغن مایع به روغن جامد، اسیدهای چرب ترانس بوجود می آید بنابراین هیچ گونه نگرانی در استفاده از روغن های مایع وجود ندارد.

وی در مورد وضعیت استفاده از روغن جامد نیز گفت: از آن جایی كه ذائقه مردم ایران روغن های جامد را می پسندد بنابراین روغن های نیمه جامد در اثر تلفیق روغن مایع و جامد وارد بازار شده تا از این طریق اسید چرب ترانس به حد استاندارد برسد.

جنت اضافه كرد: هم اكنون میزان اسید چرب ترانس در روغن های نیمه جامد 10 درصد است كه این عدد در آینده به پنج درصد می رسد.

وی درباره هیدروژنه كردن روغن نیز افزود: این مساله كه ایران از تكنولوژی لازم برای هیدروژنه كردن روغن برخوردار نیست، صحت ندارد.

** غلظت دی اكسین كره های موجود در بازار كنترل می شود

معاون غذای سازمان غذا و دارو گفت: غلظت دی اكسین كره های بازار ایران كنترل می شود چرا كه یكی از شرط های واردات كره به ایران كنترل دی اكسین است كه گواهی مربوطه صادر می شود.

جنت با بیان اینكه بیش از 60 درصد كره های كشور، وارداتی است، گفت: از آن جایی كه تولیدات لبنیات و شیر در داخل كشور صنعتی نیست، كره از كشور نیوزلند و كشورهای اروپایی وارد ایران می شود.

**ایجاد جدول ارزشیابی تغذیه از برنامه های سازمان غذا و دارو است

معاون غذای سازمان غذا و دارو اعلام كرد: ایجاد جدول ارزشیابی تغذیه بخصوص در زمینه سلامت غذا بر روی كالاها از برنامه های این سازمان است كه میزان كالری دریافتی، سدیم دریافتی، میزان اسیدهای چرب ترانس، قند و چربی در این جدول ها ذكر می شود.

جنت با بیان اینكه سموم آفت های لبنیات اثرات شبه هورمونی بر اعصاب و باروری می گذارد، گفت: سازمان غذا و دارو برای پیشگیری از این عوارض در وزارت بهداشت دایر شد.

وی با بیان اینكه امسال سال مقابله با آنتی بیوتیك ها بود، گفت: از جمله عواملی كه مقاومت میكروبی را در برابر آنتی بیوتیك ها ایجاد می كند، آنتی بیوتیك های دامی است كه در روده تاثیرات منفی برجای می گذارد.

**سند ملی ارتقای سلامت فراورده های پروتئینی تدوین می شود

معاون غذای سازمان غذا و دارو گفت: سند ملی ارتقای سلامت فراورده های پروتئینی از سوی شورای عالی سلامت تدوین می شود.

وی با بیان اینكه 15 آبان ماه سال جاری سامانه نظارت و بازرسی متمركز سازمان غذا و دارو رونمایی می شود، گفت: اطلاعات بازرسهای در این سامانه درج می شود و سیاست گذاریها براساس تحلیل های برگرفته از این سامانه انجام می شود.

جنت با اشاره به طرح درجه بندی و پایش كارخانه ها، گفت: در حال حاضر 12 هزار كارخانه آرایشی و بهداشتی و هشت هزار كارخانه غذایی در كشور فعال است.

به گفته وی 95 درصد مردم دسترسی مناسبی به سبد غذایی دارند و در میانگین كل دنیا؛ ایران جز كشورهای خوب به شمار می آید.

جنت اظهار داشت: امروزه افزایش كالری دریافتی از سوی مردم و بروز بیمارهای قلبی و عروقی و چاق شدن افراد جامعه نگرانی ایجاد كره است چرا كه از هر 20 نفر، یك نفر در معرض خظر ابتلا به دیابت قرار دارد.

به گفته وی به صورت متوسط یك فرد 70 كیلوگرمی در طول زندگی 70 ساله خود بین 40 تا 50 تن كالری دریافت می كند.

**كمیته رسیدگی به تبلیغات مواد غذایی در وزارت بهداشت تشكیل شد

معاون غذای سازمان غذا و دارو از تشكیل كمیته ای مشترك از شورای سیاست گذاری صدا و سیما، وزارت بازرگانی، وزارت بهداشت و تولید كنندگان به منظور پیگیری سیاست كلان تبلیغات در چارچوب حفظ سلامت افراد جامعه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha