چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 34805
سلامت نیوز: متخصص پوست و مو با اشاره به عوارض پوستی بیماری دیابت، از این بیماران خواست مسئله را جدی بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، محمدتقی نوربالا در رابطه با عوارض دیابت روی پوست گفت: دیابت یك بیماری مزمن التهابی است كه معمولا در دراز مدت بر روی بسیاری از بافت‌های بدن تاثیر می‌گذارد.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: تغییراتی كه در دیابت روی پوست ایجاد می‌شود، تقریباً در تمامی موارد علتی مشترك دارند و این عوارض به دلیل تغییراتی ایجاد شده در عروق و ‌سیستم عصبی رخ می‌دهد.

نوربالا خاطرنشان كرد: بیماری دیابت باعث كوچك شدن قطر رگ‌ها یا به عبارتی تنگ شدن دهانه عبوری خون و به دنبال آن كاهش مقدار خون عبوری از رگ‌ها می‌شود، و همین امر باعث كاهش فعالیت‌های طبیعی بدن می‌‌شود، به طوری كه تغییرات اولیه‌ی این كم خونی را می‌توان در مواردی همچون انسداد نسبی عروق و سردشدن اندام مشاهده كرد.

این متخصص پوست و مو افزود: در بیشتر مواقع در بیماران دیابتی، پاها یخ كرده و همیشه فرد احساس سردی می‌كند. به تدریج موهای پاها و دست‌های این افراد می‌ریزد و پس از آن پوست خشك و شكننده ‌شده، ترك خورده و نازك می‌شود.

وی اظهار داشت: بیماران دیابتی به دلیل كم خونی در دراز مدت و به تدریج لاغر می‌شوند و پوست‌شان در اثر كوچكترین ضربه خورد و شكسته می‌شود و زخم‌ها نیز دیر ترمیم می‌شود.

نوربالا ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن را از دیگر عوارض بیماری دیابت ذكر كرد و گفت: شدت عفونت افزایش یافته و مقاومت بدن در برابر عفونت كاهش می یابد و در نتیجه پوست بدن زود زخم شده و علاوه بر این كه دیر خوب می‌شود، گسترش نیز می‌یابد.

وی اضافه كرد: دیابت همچنین مستقیماً بر روی سیستم عصبی تاثیر گذاشته و باعث اختلال در آن می‌شود، به نحوی كه به دلیل اشكالاتی كه منجر به كم خونی در فرد است، سیستم عصبی دچار مشكل تغذیه‌ای شده و منجر به این می‌شود كه در اوایل حس لامسه فرد بیمار كم شود و در همین راستا فرد دیابتی احساس گرما نمی‌كند و وقتی به حمام می‌رود نمی‌تواند حس كند كه آب داغ است، در نتیجه آب داغ پوست وی را ‌سوزانده و بیمار چند روز بعد متوجه می‌شود كه پوستش تاول زده است زیرا فرد دچار اختلال حسی شده است.

این متخصص پوست و مو گفت: به علت اختلالات حسی بیماران دیابتی، ضربه‌ها و عفونت‌ها در این افراد بیشتر می‌شود و مجموعه این عوارض و اختلالاتی كه ایجاد می‌شود در دراز مدت منجر به زخم‌های طولانی و پیشرفت عفونت در بدن بدون بروز حس و درد می‌شود وبه دلیل تغذیه نشدن پوست از طریق خون و كاهش دفاع بدن و افزایش میكروب‌ها، در نهایت منجر به قطع پا یا دست می‌شود.

وی در ادامه متذكر شد: اولین قدم برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی، تشخیص دیابت با توجه به سوابق فامیلی، ‌شیوع، ‌آزمایش خون مكرر و چاقی فرد است و برای افرادی كه دیابت در آنها تشخیص داده شده است، اولین قدم كنترل دیابت برای محافظت از پوست و دیگر ارگان‌های بدن است كه باید براساس نظر متخصص مربوطه از طریق رژیم غذایی و ‌دارویی، به منظور كنترل قند خون انجام شود.

نوربالا به بیماران دیابتی توصیه كرد: باید هر روز پوست‌شان به خصوص وسط انگشتان،‌ زیر و پشت و‌ ساق پاهایشان‌ را به دلیل این كه گردش خون در آنها كمتر است، معاینه كنند.

وی یكی از عوامل بسیار مهم و اساسی در كنترل و پیشگیری از ضایعات پوستی در بیماران دیابتی را كفش‌ها عنوان كرد و یادآور شد: كفش باید مناسب پاها باشد و فرد دیابتی باید دائما كفش بپوشد، حتی روی فرش نیز باید از ‌كفش‌های نرم و ملایم استفاده كند و در بیرون منزل هم از كفش‌های چرم و استاندارد و راحت استفاده کند. ضمن این كه كفش نباید گشاد یا تنگ باشد و پنجه‌ها نیز نباید كاملاً به هم چسبیده باشند.

متخصص پوست و مو از دیگر تغییرات دراز مدت ناشی از اختلالات عصبی در بیماران دیابتی به افزایش قوس پا و كج روی هم قرار گرفتن انگشتان پا اشاره كرد و بیان داشت: شستشوی روزانه‌ی پاها با آب كمك می‌كند كه میكروب‌ها از پوست پاك شود و مقاومت پوست‌ به دلیل افزایش رطوبت پوست بیشتر شود.

وی ورزش ساده و معمولی،‌ حركت كردن، راه رفتن را برای بیماران توصیه كرد و افزود: حتی به كسانی كه نمی‌توانند راه بروند، پیشنهاد می‌شود نشسته پاها را حركت داده و بالا و پایین كند و عضلات را منقبص کرده و یا به طور منظم با آب گرم ماساژ دهند چرا كه این عمل باعث افزایش گردش خون می‌شود.

نوربالا در پایان به منظور به حداقل رساندن و محدود كردن ضایعات جدی پوستی در بیماران دیابتی تاكید كرد: بسته به شدت دیابت، هر بیمار باید ماهانه یك یا دو مرتبه توسط پزشك متخصص معاینه پوست شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha