وقتی طبقات مختلف اجتماعی را مورد بررسی‌ قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم موادهای محرك مانند شیشه ابتدا به عنوان یك كالای لوكس وارد كشور شد و میان طبقات مرفه جامعه طرفدار پیدا كرد.

سلامت نیوز :وقتی طبقات مختلف اجتماعی را مورد بررسی‌ قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم موادهای محرك مانند شیشه ابتدا به عنوان یك كالای لوكس وارد كشور شد و میان طبقات مرفه جامعه طرفدار پیدا كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل روزنامه شرق شیشه از جمله مواد محركی است كه به خاطر مزایای خاصی كه دارد، در میان قشر مرفه و دانشجو به‌شدت رونق گرفت. تبلیغات اولیه در مورد شیشه این‌طور بود كه وزن را كاهش می‌دهد، حافظه را تقویت می‌كند و قوای جنسی را بالا می‌برد.

 بنابراین میان دانشجویان و زنان و مردان مرفه بسیار طرفدار پیدا كرد. شیشه كه با قیمتی بسیار‌گران وارد بازار شد، به‌غیر از تبلیغات گفته‌‌شده یك مزیت مهم دیگر هم داشت، آن هم اینكه بوی خاصی نداشت.

 بوی تریاك و موادمخدر سنتی دیگر آنقدر زیاد است كه در صورت استفاده، همه اطرافیان و همسایه‌ها متوجه می‌شوند اما شیشه این‌طور نیست و تا وقتی فردی به آن آشنا نباشد، نمی‌تواند بوی آن را تشخیص دهد. بنابراین یك حاشیه امنیت برای فرد معتاد درست می‌كند. مدتی پس از ورود شیشه به بازار به دلیل مزایایی كه نسبت به سایر مواد داشت، مصرف آن رونق یافت. پس از آن در جامعه این‌طور جا افتاد كه افراد ثروتمند شیشه مصرف می‌كنند، بنابراین جوانان طبقات پایین جامعه هم برای اینكه بتوانند خود را مدرن نشان دهند به سمت شیشه كشیده ‌شدند و در نهایت با بالا رفتن تقاضا لوازم ساخت آن وارد كشور شد و قیمت‌ها پایین آمد به این ترتیب بود كه شیشه همه‌گیر شد.

 البته نباید از این مساله كه نشئگی در شیشه بسیار زود و زیاد است، غافل بود. موادمخدر سنتی این‌طور نیست ضمن اینكه استفاده از موادمخدر سنتی وسایل خاصی می‌خواهد و سخت‌تر است در حالی‌كه با یك پایپ حتی در خودرو هم می‌توان از شیشه استفاده‌ كرد.

در همه جوامع این‌طور است كه كالای لوكس و جدید ابتدا در دسترس افراد مرفه قرار می‌گیرد چراكه آنها به اندازه كافی پول در اختیار دارند و می‌توانند از آن استفاده كنند. درست مثل تلفن همراه كه در ابتدا آنقدر ‌گران بود كه فقط طبقه ثروتمند می‌توانست از آن استفاده كند و بعد قشر پایین جامعه برای اینكه خود را همپای افراد پروتمند و لوكس نشان دهند، به سمت استفاده از تلفن همراه رفت و آنقدر این كالا زیاد شد كه با قیمتی بسیار ارزان در دسترس مردم قرار گرفت.

 ماده محرك شیشه هم روند را طی كرد بدون اینكه استفاده‌كنندگان از شیشه بدانند این ماده چه خطراتی دارد.

افراد معتاد به شیشه هرگز به این فكر نمی‌كنند كه توهم ناشی از استفاده از آن باعث چه جنایاتی می‌شود و آنقدر فرد را خشن می‌كند كه حتی می‌توانند دست به قتل و تجاوز بزنند. بسیاری از جوانان برای قوی‌تر كردن میل جنسی خود به سمت شیشه می‌روند اما به خاطر توهم ناشی از آن دست به تجاوز می‌زنند.

 در حالی‌كه موادمخدر سنتی فرد را به جای فعال كردن، بی‌حال می‌كند. بنابراین راهكار برخورد با شیشه آنچه اكنون در حال انجام است، نیست. باید ابتدا لابراتوارها و مواد تولید‌كننده شیشه را در كشور از بین برد. ضمن اینكه برطرف كردن مشكلاتی كه جوانان با آن روبه‌رو هستند، می‌تواند در كاهش استفاده از شیشه موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha