سلامت نیوز: یك روانشناس در یزد گفت: بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده زنان دو برابر مردان در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

ابوالفضل عباسی در گفت‌وگو با سلامت نیوز در دانشگاه علوم پزشکی یزد، اظهار داشت: افسردگی زمانی به وجود می‌آید كه شخص به مدت دو هفته علائمی نظیر كاهش یا افزایش اشتها، اختلال خواب(بی خوابی یا خواب بیش از حد)، كاهش انرژی، احساس خستگی و عدم توانایی كار كردن داشته باشد.

وی ادامه داد: برای فرد افسرده فعالیت‌هایی كه قبلا لذت بخش بوده، دیگر لذتی ندارند، فرد احساس بی ارزشی می‌كند، ‌خودسرزنشی دارد، توانایی تفكر و تمركز وی كاهش پیدا می‌كند و افكار مرگ و خودكشی در ذهنش تداعی می‌شود.

عباسی درخصوص درمان افسردگی تصریح كرد: در مرحله اول فرد باید موقعیت‌هایی كه سبب بروز افسردگی شده از قبیل طلاق، از دست دادن عزیز و یا‌ شكست خوردن در امتحان را بپذیرد؛ به عبارت دیگر شخص افسرده باید موقعیت‌های ناخوشایندی كه خارج از كنترلش است، را بپذیرد و همچنین روابط خود را با افراد دیگر تقویت كند.

این روانشناس با بیان این‌كه افكار اشتباه و ارزیابی‌های غلط باعث افسردگی شخص شده است، گفت: شخص افسرده باید افكار خود را زیر سوال برده و افكار غلط را اصلاح كند چرا كه این افكار است كه او را عذاب می‌دهند. به بیان دیگر فرد باید افكاری مانند "من توانایی كار كردن ندارم، هیچ كس دوستم ندارد" را روی كاغذ بنویسد و با آن‌ها مقابله كند و از سوی دیگر افكار مثبت و واقع بینانه را جایگزین آن‌ها كند.

وی افزود: ‌شخص افسرده باید افكار منفی كه ذهنش را مشغول كرده‌اند، را از طریق نوشتن كنترل كند.

عباسی حمایت خانواده، جامعه، اطرافیان و محبت كردن به فرد افسرده و ورزش كردن را در درمان بسیار كمك كننده دانست و گفت: مشكلات و تنش‌ها برای همه اشخاص به وجود می‌آیند. برای پیشگیری از بروز افسردگی، افراد باید مهارت‌های زندگی را بیاموزند، واقع بینانه و منطقی با مشكلات برخورد كردن را یاد بگیرند؛‌ ‌تفریح مناسب، داشتن دوستان خوب، تغذیه و ورزش كردن هم به پیشگیری از این بیماری كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha