چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 34820
سلامت نیوز: مدیر كل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی گفت: سامانه ملی پایش غذا 15 آبان ماه راه اندازی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا،بهروز جنت، مدیر کل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی اظهار داشت: با راه ‌اندازی این سامانه، تمامی بازرسی‌های وزارت بهداشت در حوزه غذا و دارو در یك شبكه متمركز و از این پس سیاستگزاری‌های ما نیز براساس آمارهای همین سامانه صورت می‌پذیرد.

وی از اجرای طرح درجه بندی و پایش كارخانه‌های مواد غذایی خبر داد و گفت: زمانی كه كارخانه‌ها پایش می‌شوند با توجه به استانداردهایی كه كسب می‌كنند میزان بازرسی‌ها متفاوت خواهد شد.

معاون غذای سازمان غذا و دارو با بیان این كه در حال حاضر سازمان غذا و دارو در تعیین حد افزودنی‌ها و تهیه لیست افزودنی‌ها و همچنین تهیه حد آلاینده‌ها و لیست آلاینده‌ها تمركز كرده است، اظهار داشت: كنترل میزان سموم دفع آفات نباتی كه در ردیف آلاینده‌ها قرار می‌گیرد از این جمله است و بسیاری از این سموم اثرات شبه هورمونی دارند كه بعدها برروی رفتار، باروری و بروز بسیاری از بیماری‌های دیگر دخیل هستند.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره غلظت اسید چرب ترانس در روغن‌های مصرفی كشور، اظهار كرد: این غلظت در روغن های مصرفی بالا و غیر استاندارد است و در هیچ كجای دنیا از روغن جامد استفاده نمی شود و تنها در صنایع غذایی كاربرد دارند.

جنت افزود: اسید چرب ترانس در فرآیند هیدروژنه كردن است كه به وجود می‌آید و این نگرانی درباره  روغن‌های مایع وجود ندارد. شاید یكی از دلایل استفاده مردم از روغن‌های نیمه جامد این باشد كه هنوز ذائقه مردم نسبت به استفاده از این روغن ها تغییر نكرده است.

وی ادامه داد: الگوی مصرف خانوارها در همه جای دنیا به سمت استفاده از روغن مایع رفته و این نگرانی در بسیاری از كشورها وجود ندارد اصلاح الگوی مصرف در خانواده‌ها در كشور ما بسیار مورد اهمیت است.

جنت با بیان این كه اكنون میزان اسید چرب در روغن‌های نیمه جامد زیر 10 درصد است، گفت: تلاش می‌كنیم این میزان به زیر 5 درصد برسد كه البته این میزان برای روغن‌های مایع زیر یك درصد است.

معاون غذا سازمان غذا و دارو درباره بالا بودن دی اكسین در كره‌ها، گفت: دی اكسین در خاك وجود دارد و تنها برخی از فرایندهای صنعتی می‌تواند غلظت دی اكسین را در كره بالا ببرد. كره‌هایی كه اكنون در بازار ایران وجود دارند از لحاظ غلظت دی اكسین كنترل می‌شوند.

به گفته وی، 60 تا 70 درصد كره‌های موجود در بازار ایران وارداتی هستند و از نخستین اقدامات ما برای ورود كره‌ها به كشور، كنترل میزان دی اكسین است.

جنت تهیه جدول ارزش تغذیه‌ای برای فرآورده‌های غذایی را از جمله مهمترین اقدامات این سازمان برشمرد و گفت: باید به سمتی برویم كه بیماری‌های ناشی از غذا كه به شدت در حال گسترش هستند با آموزش به مردم كاهش پیدا كنند.

وی در پایان خاطرنشان كرد: مهمترین بازرسان ما خود مردم هستند و مردم نباید محصولی را كه مشخصات بهداشتی ندارد خریداری كنند و البته در این زمینه مردم باید آموزش ببینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha