چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 34821
سلامت نیوز: رئیس اداره غیرواگیر وزارت بهداشت با توجه به شیوع سرطان سینه در کشور از غربالگری این سرطان در ۸ استان به خصوص استان‌های شمالی خبر داد.

کوروش اعتماد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با توجه به شیوع و روند رو به رشد خطر بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها متاسفانه در کشور شاهد افزایش برخی سرطان‌ها به خصوص سرطان سینه هستیم.

وی تصریح کرد: سالانه حدود 8 هزار مورد سرطان جدید سینه داریم و در کنار افزایش موارد، کاهش سن ابتلا را هم باید مدنظر داشته باشیم. به همین خاطر مرکز مدیریت بیماری‌ها تصمیم گرفته با توجه به مطالعاتی که انجام داده غربالگری سرطان سینه را در 8 استان کشور یعنی استان‌های گلستان، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، یزد و اصفهان اجرا کند.

اعتماد گفت: این غربالگری در زنان بالای 40 سال انجام می‌شود و اگر افراد نیاز به مداخلات درمانی داشتند این مداخلات برای آنها انجام شود.

وی در مورد علت انتخاب این 8 استان برای غربالگری گفت: دلیل انتخاب این استان‌ها به دلیل بروز بیشتر آمار ابتلا به سرطان سینه بوده است و به طور مستند نمی‌دانیم چه عواملی برای افزایش آمار سرطان سینه در این استانها دخیلند ولی برخی عوامل محرزند مانند اینکه ما بیشترین میزان چاقی، بیشترین کم تحرکی و بالاترین میزان مصرف سموم و کود شیمیایی کشاورزی را در استان‌های شمالی کشور داریم.

وی همچنین به مطالعات دیگر اداره غیر واگیر وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: یک مطالعه مقدماتی برای غربالگری برای فنیل کتونومی در ۲ استان کشور انجام شد. در این بیماری افراد قادر نیستند به طور طبیعی آنزیم فنیل آنالین (یکی از آنزیم‌هایی که در غذا وجود دارد) را هضم و تجزیه کنند، بنابراین دچار اختلالات متابولیسی شدید می‌شوند.

رئیس اداره غیر واگیر وزارت بهداشت بروز این بیماری را یک در هر 8 هزار تولد زنده عنوان کرد و گفت: قرار است این طرح هم در نظام شبکه ادغام شود و در کنار اینکه از نوزادن نمونه خون برای کمبود تیروئید گرفته می‌شود برای آنزیم فنیل آنالین هم گرفته شود تا موارد ناشی از نقص این آنزیم شناسایی شود.
 
اعتماد به گسترش برنامه مراقبت دیابت نیز اشاره کرد و گفت: برنامه مراقبت دیابت قبلا در روستا و در 9 کلانشهر انجام می‌شد که در شهرهای دیگر هم که زیر پوشش پزشک خانواده هستند، آن را گسترش خواهیم داد.

وی به مردم توصیه کرد انجام فعالیت‌های فیزیکی و تغذیه سالم را برای جلوگیری و کاهش ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مانند سرطان افزایش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha