سلامت نیوز: یك دندانپزشك، مسواك زدن منظم و استفاده از نخ دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان را بهترین راه جلوگیری از ایجاد جرم دندان دانست.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر محمدحسن فتوحی دندانپزشک، بیماری‌های لثه یا پریودونتال را یكی از بیماری‌های دندان ذكر كرد و گفت: ‌تشكیل جرم روی سطح دندان‌ها باعث ایجاد بیماری‌های لثه و یا پریودنتال می‌شود.

وی ادامه داد: ‌جرم دندان یا كلكولوس زمانی تشیكل می‌شود كه خرده‌های مواد غذایی روی سطح دندان‌ها باقی بماند و با تشكیل پلاك میكروبی به مرور زمان سفت و سخت و محكم شود و تبدیل به جرم شود، كه بیشتر نیز در بالا و زیر لثه دیده می‌شود.

دكتر فتوحی تصریح كرد:‌ تمیز كردن خرده‌های مواد غذایی از روی سطوح دندان‌ها بوسیله مسواك و نخ دندان، شود، از بروز بیماری‌های لثه و ایجاد جرم دندان جلوگیری می‌‌كند.

وی در ادامه خونریزی خود به خودی لثه‌ها، لقی دندان، ‌بوجود آمدن فاصله بین دندان‌ها، طعم و بوی بد دهان،‌ خارش لثه، درد لثه هنگام غذا خوردن، حساسیت دندان‌ها نسبت به ضربه،‌ سرما و گرما،‌ احساس سوزش لثه و همچنین‌ احساس حساسیت دندان هنگام عبور هوا از دندان‌ها را از علائم و نشانه‌های جرم دندان بر شمرد.

این دندانپزشك افزود: با ایجاد جرم دندان و بروز بیماری پریودونتال، لثه‌ها ملتهب و قرمز رنگ می‌شوند و با كوچكترین تحریك مثل مسواك زدن شروع به خونریزی می‌كنند.

وی اضافه كرد: نفوذ جرم دندان به نواحی پایین‌تر لثه‌ها، سبب از بین رفتن انساج نرم دندان كه باعث نگهداشتن دندان در حفره دندان می‌شوند، شده و در نهایت منجر به تحلیل لثه و پایین آمدن استخوان فك می‌شود.

دكتر فتوحی اذعان داشت: بعضاً افراد به منظور سفید کردن دندان‌ها، تقاضای جرم‌گیری از دندانپزشك دارند ولی این در حالی است كه دندان این افراد به دلایل مختلف تغییر رنگ پیدا كرده است و نیازی به جرم‌گیری ندارد.

این دندانپزشك در پایان، مسواك زدن مرتب و منظم (روزانه 3 مرتبه)، استفاده از نخ دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه هر شش ماه یك مرتبه به دندانپزشك را از نكات قابل توجه به منظور جلوگیری از ایجاد جرم دندان و عوارض ناشی از آن بر شمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha