چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 34839
سلامت نیوز: رییس مركز بین‌المللی طب مسافرتی ایران گفت: حجاج در ذبح دام‌ها دخالت نكنند چون برخی از گوسفندانی كه از كشورهایی مانند یمن وارد می‌شوند حاوی ویروس برخی بیماریهای خونریزی ‌دهنده مانند تب كریمه كنگو هستند.

دكتر مرتضی ایزدی در گفت وگو با ایسنا، افزود: در صورتی كه دست حجاج با خون دام‌ها تماس پیدا كرد به سرعت دست خود را بشویند.

وی در ادامه تاكید كرد: اگر زائران خانه خدا نتوانستند به موقع برای صرف غذا مراجعه كنند، از غذاهای ساده مانند نان، پنیر و گردو استفاده و از خوردن غذاهای تركیبی مانند غذاهای فوری، گوشت چرخ كرده و سس خودداری كنند.

این متخصص عفونی با بیان اینكه پیاده‌روی زیاد در زمان مناسك حج به ویژه در منا و عرفات باعث كاهش آب و نمك بدن می‌شود، گفت: حجاجی كه مبتلا به پرفشاری خون نیستند، می‌توانند هنگام مناسك حج، آب و مقدار محدودی نمك مصرف كنند.

ایزدی به حجاج سالمند توصیه كرد: در صورتی كه توانایی انجام اعمال حج را ندارند نایب بگیرند یا از صندلی چرخداراستفاده كنند.

وی با بیان اینكه لازم است زائران خانه خدا دو هفته پیش از حج واكسن آنفلوانزا بزنند، تاكید كرد: آنان می‌توانند حتی تا پیش از سفر حج نسبت به دریافت این واكسن اقدام كنند. از سوی دیگر حجاج از دست دادن و روبوسی حتی با هم اتاقی‌های خود خودداری كنند.

رییس مركز بین‌المللی طب مسافرتی ایران تاكید كرد: حجاج دست‌های خود را به طور مرتب بشویند چون با انجام این كار از ابتلا به بیماریهای گوارشی، اسهال و بیماریهای عفونی مانند آنفلوانزا پیشگیری می‌كنند.

وی افزود: حجاج اگر دچار حالت سرماخوردگی شدند، استراحت كنند و با پزشك كاروان خود تماس بگیرند تا اگر علائم مشكوك به آنفلوانزا داشتند، تحت درمان قرار گیرند. در این شرایط لازم است حدود 1.5 تا دو متر از هم اتاقی‌های خود فاصله بگیرند و مایعاتی مانند آب میوه را زیاد بنوشند.

این متخصص عفونی تاكید كرد: حجاج پس از بازگشت از حج از دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری كنند چرا كه ممكن است حامل ویروس‌های مختلفی باشند حتی اگر علامت بیماری در آنان مشاهده نشود.

ایزدی در پایان به حجاج توصیه كرد كه از رفتن به مناطق اطراف مكه مكرمه و مدینه منوره خودداری كنند چون برخی از بیماری‌ها مانند مالاریا در اطراف این دو شهر وجود دارد و ممكن است زائران خانه خدا به این بیماریها مبتلا شوند البته این دسته از بیماری‌ها در شهر مكه و مدینه وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha