سلامت نیوز: مسواک زدن منظم و مراجعه هر 6 ماه یک مرتبه به دندانپزشک از نکات قابل توجه به منظور جلوگیری از ایجاد جرم دندان و عوارض ناشی از آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمدحسن فتوحی دندانپزشک از بیماریهای لثه به عنوان یکی از بیماریهای دندان نام برد و افزود: ‌تشکیل جرم روی سطح دندانها باعث ایجاد بیماریهای لثه و یا پریودنتال می‌شود.

وی ادامه داد: ‌جرم دندان یا کلکولوس زمانی تشیکل می‌شود که خرده‌های مواد غذایی روی سطح دندانها باقی بماند و با تشکیل پلاک میکروبی به مرور زمان سفت و سخت و محکم شود و تبدیل به جرم شود، که بیشتر نیز در بالا و زیر لثه دیده می‌شود.

فتوحی تصریح کرد:‌ تمیز کردن خرده‌های مواد غذایی از روی سطوح دندانها بوسیله مسواک و نخ دندان، شود، از بروز بیماری‌های لثه و ایجاد جرم دندان جلوگیری می‌‌کند.

وی در ادامه خونریزی خود به خودی لثه‌ها، لقی دندان، ‌بوجود آمدن فاصله بین دندان‌ها، طعم و بوی بد دهان،‌ خارش لثه، درد لثه هنگام غذا خوردن، حساسیت دندانها نسبت به ضربه،‌ سرما و گرما،‌ احساس سوزش لثه و همچنین‌ احساس حساسیت دندان هنگام عبور هوا از دندانها را از علائم و نشانه‌های جرم دندان بر شمرد.

این دندانپزشک افزود: با ایجاد جرم دندان و بروز بیماری پریودونتال، لثه‌ها ملتهب و قرمز رنگ می‌شوند و با کوچکترین تحریک مثل مسواک زدن شروع به خونریزی می‌کنند.

وی اضافه کرد: نفوذ جرم دندان به نواحی پایین‌تر لثه‌ها، سبب از بین رفتن انساج نرم دندان که باعث نگهداشتن دندان در حفره دندان می‌شوند، شده و در نهایت منجر به تحلیل لثه و پایین آمدن استخوان فک می‌شود.

فتوحی اذعان داشت: بعضاً افراد به منظور سفید کردن دندانها، تقاضای جرم‌گیری از دندانپزشک دارند ولی این در حالی است که دندان این افراد به دلایل مختلف تغییر رنگ پیدا کرده است و نیازی به جرم‌گیری ندارد.

این دندانپزشک در پایان، مسواک زدن مرتب و منظم (روزانه 3 مرتبه)، استفاده از نخ دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه هر 6 ماه یک مرتبه به دندانپزشک را از نکات قابل توجه به منظور جلوگیری از ایجاد جرم دندان و عوارض ناشی از آن بر شمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha