سلامت نیوز: پوکی استخوان ششمین دلیل مرگ و میر سالمندان در سراسر جهان است به همین دلیل برای کاهش هزینه های ناشی از آن و پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها باید بوسیله غربالگری و فرهنگ سازی برای بکارگیری تغذیه مناسب و فعالیت جسمانی مناسب، جلوگیری از کاهش میزان تراکم استخوان ها باید برای سلامت افراد کمتر از 35 سال سرمایه گذاری کرد. دانشگاه های آموزشی پزشکی سراسر کشور در تاریخ 28 مهر سال جاری همزمان با روز جهانی پوکی استخوان برای غربالگری بطور رایگان به معاینه و انجام آزمایش های تراکم استخوان افراد می پردازند.

*پوکی استخوان منجر به مرگ در سالمندان می شود

دکتر سید منصور رایگانی رییس مرکز تحقیقات طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس سمپوزیوم پوکی استخوان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: پوکی استخوان به عنوان قاتل خاموش در سالمندان شناخته شده زیرا که براساس آمار اخیر سازمان بهداشت جهانی، ششمین عامل مرگ و میر افراد سالمند در سراسر جهان است.

وی ادامه داد: پوکی استخوان سبب شکستگی استخواه ها و در نهایت اختلال حرکتی و مرگ در افراد سالمند می شود.

رایگانی تصریح کرد: هم اکنون ابتلا به پوکی استخوان در 35 درصد افراد بالای 55 سال تشخیص داده شده و این در حالی است که بدلیل رژیم غذایی نامناسب، کاهش فعالیت های جسمانی و فیزیک نامناسب افراد در هنگام نشستن سبب کاهش سن ابتلا به پوکی استخوان در افراد شده است.

در ادامه دکتر سید احمد رییس السادات عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر انجمن علمی سمپوزیوم پوکی استخوان افزود: بهبود روش های تشخیص پوکی استخوان و غربالگری سبب تشخیص سریع پوکی استخوان در سنین پایین تر شده است.

وی تصریح کرد: ‌تغییر شیوه زندگی، رژیم غذایی نامناسب و  زندگی ماشینی موجب ابتلا به پوکی استخوان در جوانان می شود.

رییس السادات یادآور شد: تغذیه های لبنیات، ویتامین D و ورزش مناسب زیر نظر پزشک از ابتلا به پوکی استخوان در افراد پیشگیری می کند.

*ضرورت سرمایه گذاری برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در افراد کمتر از 35 سال

در ادامه دکتر سید احمد رییس السادات افزود: با افزایش سن میزان تراکم استخوان ها کاهش می یابد به همین دلیل برای پیشگیری از رشد جمعیت مبتلایان به دیابت باید روی افراد قبل از 35 سال سرمایه گذاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده بهینه ها از زمان بخصوص در چهار دهه اول زندگی افراد بوسیله ورزش درمانی و فرهنگ سازی بخصوص در مدارس برای آموزش روش های صحیح زندگی از اهمیت خاصی برخوردار است.

رییس السادات در مورد غربالگری برای تشخیص پوکی استخوان در مدارس گفت: از دستیاران طب فیزیکی و  توانبخشی برای تشخیص اشکالات سیستم عصبی اسکلتی شایع از جمله انحراف ستون فقرات، ضعف عضلات، روش غیر صحیح نشستن در دانش آموزان مدارس منطقه یک و دو تهران استفاده کردیم.

وی یادآور شد: استفاده اجباری از لبنیات بخصوص شیر در مدارس و آموزش بهترین روش پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان افراد است.

* احتمال ابتلا به پوکی استخوان با مصرف زیاد پروتئین افزایش می یابد

در ادامه رییس السادات افزود: مصرف زیاد پروتئین و کربوهیدرات ها موجب کاهش جذب ویتامین D و افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می شود.

وی تصریح کرد: افزایش وزن به هیچ وجه با پوکی استخوان ارتباط نداشته ولی ورزش های کاهش وزن همراه با رژیم های غذایی نامناسب می تواند منجر به کاهش تراکم استخوان و ابتلا به پوکی استخوان شود.

رییس السادات گفت: همچنین زنان در سنین یائسگی باید هرگونه مکمل غذایی را با نظر پزشک متخصص انجام داده و در کنار رژیم غذایی مناسب از داروهای تنظیم هورمون استفاده کرده تا از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کنند.همچنین بارداری های زیاد و پشت سر هم نیز احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

وی در ادامه افزود: افراد در هر وعده غذایی باید از 20 درصد پروتئین در رژیم غذایی شان استفاده كنند و استفاده بیش از این مقدار احتمال ابتلا به پوكی استخوان را افزایش می دهد زیرا كه موجب اختلال در ساخت و ساز (متابولیسم) استخوان ها می شود.

*قطع مصرف داروهای استروئیدی برای پیشگیری از پوكی استخوان منطقی نیست

در ادامه رایگانی خاطرنشان كرد: مصرف داروهای استروئیدی شایع ترین دلیل ابتلا به پوكی استخوان ثانویه است.

وی تصریح كرد:‌ افرادی كه با نظر پزشك از داروهای استروئیدی استفاده كرده نمی توانند بطور خودسرانه و برای پیشگیری از ابتلا به پوكی استخوان اقدام به قطع داروهای شان كنند و در این مورد همراه با مصرف این داروها باید رژیم غذایی مناسب و ورزش برای پیشگیری از ابتلا به پوكی استخوان را نیز بكار بگیرند.

رایگانی یادآور شد: استفاده از داروهای استروئیدی بطور خودسرانه در بین ورزشكاران بسیار شایع است و برخی پزشكان نیز بطور دایم و غیر معقول از این روش درمانی استفاده می كنند.

*استفاده از روش های فیزیكی برای درمان پوكی استخوان سالمندان مفیدتر است

در ادامه رییس السادات افزود: درمان های دارویی و غیر دارویی بسیاری برای پوكی استخوان وجود داشته ولی بدلیل مصرف داروهای متعدد برای انواع بیماری ها در سالمندان، درمان دارویی در آنها بی اثر بوده و یا مشكل شان را تشدید می كند.

وی خاطرنشان كرد: درمان فیزیكی بدون استفاده از دارو بهترین روش درمان پوكی استخوان در سالمندان است كه پزشكان را برای كاهش در این بیماران به آن ترغیب می كنیم.

رییس السادات در ادامه رایگانی افزود: برای جلوگیری از شكستگی استخوان ها كه مهمترین و خطرناك ترین عوارض ناشی از ابتلا به پوكی استخوان در سالمندان است باید دكوراسیون خانه را طوری طراحی كنیم كه از سقوط آنها جلوگیری كند.

وی گفت: همچنین شهرداری برای كاهش مشكلات این بیماران باید برای هموار كردن سطوح خیابان ها و كاهش زیان ناشی از آسیب دیدگی این افراد همكاری لازم را با انجمن های مربوطه انجام دهد.

*افراد مبتلا به پوكی استخوان از نظر گوارش بررسی شوند

در ادامه دكتر طلایی رئیس مركز تحقیقاتی و بهداشتی دانشگاه شهید بهشتی و فوق تخصص گوارش افزود: افرادی كه در سن پایین تر برای درمان پوكی استخوان مراجعه می كنند باید از نظر اختلال در جذب غذا نیز بررسی شوند زیرا كه اختلال در جذب ویتامین D و كلسیم ناشی از آسیب دیدگی روده ها سبب ابتلا به پوكی استخوان می شود.

وی یادآور شد: ‌بیماری های پوكی استخوان مختص به یك رشته پزشكی نیست و فرد باید از ابعاد مختلف و بوسیله پزشكان مختلف از جمله گوارش، ارتوپد، غدد و ... معاینه شود.

*افراد در روز جهانی پوكی استخوان بطور رایگان معاینه می شوند

در ادامه رییس السادات افزود: در تاریخ 28 مهر سال جاری همزمان با روز جهانی پوكی استخوان، مراكز آموزشی پزشكی سراسر كشور از جمله دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشكی تهران،‌ علوم پزشكی شیراز و علوم پزشكی تبریز بطور رایگان به غربالگری (معاینه و انجام آزمایش های تراكم استخوان) افراد جامعه پرداخته و در صورت لزوم اقدامات دارو درمانی و معرفی به مراكز درمانی مربوطه را انجام می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha