سلامت نیوز: رئیس اداره آنفلوانزای مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی از سوی حجاج ایرانی، گفت: اگر در رعایت مراقبتهای بهداشتی و درمانی سهل انگاری شود احتمال همه گیری بیماریهای واگیر در کشور وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل  از مهر، دکتر محمود سروش تصریح کرد: مهمترین اتفاقی که در مراسم حج تمتع می افتد جابجایی جمع کثیری از حجاج به یک کشور دیگر و ورود تدریجی آنها به کشور است که با توجه به اینکه ما از وضعیت بهداشتی و درمانی آن کشور اطلاعات دقیقی نداریم اگر مراقبتهای بهداشتی و درمانی سهل انگاری شود احتمال همه گیری همه نوع بیماریهای واگیر در کشور وجود دارد.

وی افزود: اصرار داریم که حجاج به اصول بهداشت فردی و محیطی و به طور کلی به سلامت خود به صورت ویژه توجه کنند و اگر به بیماریهای منتقله از آب و غذا مثل اسهال، استفراغ، اسهال خونی و سایر بیماریهای روده ای مبتلا شدند بلافاصله به پزشک کاروان مراجعه کنند.
سروش ادامه داد: خوشبختانه این پزشکان دوره های آموزشی بازآموزی را در وزارت بهداشت گذرانده اند و تمام مواردی که ممکن است حجاج را تهدید کند به آنها آموزش داده شده است.
 
وی به بیماریهای تنفسی و قلبی برای گروههای در معرض خطر و سالخوردگان و لزوم مراقبت بیشتر این افراد از این بیماریها سخن به میان آورد و گفت: در جمعیت حجاج تعدادی از گروههای آسیب پذیر هستند که از نظر سنی بالای 65 سال هستند و ضعف ایمنی بدن دارند، برخی از اینها دیابت نوع 2 و 1 دارند و به شدت آسیب پذیرند، یا پیوند دریافت کرده اند و جراحی قلب شده اند. سال گذشته هم درصد زیادی از حجاج سن بالا داشتند و در بین شان حاجی 85 و 90 ساله هم بود، پزشکان کاروانها دقت کنند که به محض دیدن علائم بیماری در این افراد، مراقبتهای لازم را به عمل آورند.
 
سروش با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی و نیز شستشوی دستها قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی رفتن  گفت: حجاج دستهایشان را خوب بشویند تا بیماریهای منتقله از آب و غذا نگیرند، شستن دستها قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی رفتن یک اصل است که حجاج باید آن را جدی بگیرند.
 
وی در خصوص بیماریهای عفونتهای تنفسی به رعایت آداب تنفسی تاکید کرد و گفت: جداسازی مناسب و فاصله مناسب از افراد دیگر در طول مناسک حج و استفاده از دستمال کاغذی هنگام سرفه و عطسه نیز باید حتما رعایت شود.
 
رئیس اداره آنفلوانزای مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، مصافحه حجاج را هنگام زیارات و مناسک مورد اشاره قرار داد و گفت: روبوسی کردن و در آغوش گرفتن اتفاقی است که در این مناسک می افتد و نمی توان گفت انجام ندهند ولی اگر علائم تنفسی فوقانی در فردی بروز کرد حتما از این کار هم خودداری کنند.
 
سروش با اشاره به اینکه ممکن است حتی در اثر ندانم کاری آنفلوانزای خوکی یا انواع دیگر آنفلوانزا هم وارد کشور شود، اظهار داشت: استقبال کنندگان از حجاج و شرکت کنندگان در ولیمه ها و مراسم استقبال تا چند روزی از مصافحه با حجاج بپرهیزند تا همه گیری رخ ندهد.
 
وی با اشاره به اینکه پزشکان همراه کاروانها و گروه بهداشت محیط و بیماریها نقش بسیار مهمی دارند، خاطر نشان کرد: آموزش این موارد به حجاج یک اصل عمده است که از داخل هواپیما شروع می شود تا به مراسم برسد. در رمی جمرات، منی، مشعر، صحرای عرفات همه جا آموزش اصل است. اینها باید از حرکات پرخطر جلوگیری کنند. البته در تعدادی از کاروانها واکسن آنفلوانزی فصلی به حجاج تزریق شده است و باید با اعمال مراقبتهای لازم حجاج را به سلامت به کشور بازگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha