سلامت نیوز: رییس انجمن گوش و حلق و بینی ایران گفت: ناشنوایی مادرزادی به عللی مانند بیماری مادر در دوران بارداری، استفاده او از برخی داروها در این مدت و ازدواج‌های خویشاوندی به وجود می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر محمدتقی خرسندی در حاشیه برگزاری «دومین كنگره بین‌المللی كاشت حلزون شنوایی و علوم وابسته» در جمع خبرنگاران افزود: كاشت حلزونی برای افراد ناشنوایی صورت می‌گیرد كه از دو گوش ناشنوا هستند و از وسایلی مانند سمعك، نمی‌توانند استفاده كنند. این افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول شامل افرادی می‌شود كه دچار ناشنوایی مادرزادی هستند. افرادی كه به طور مادرزادی ناشنوا به دنیا می‌آیند نمی‌توانند صحبت كردن را بیاموزند در نتیجه كر و لال می‌شوند. در این شرایط تنها راه درمان این بیماران، كاشت حلزون شنوایی است.

وی با اشاره به گروه دومی كه عمل كاشت حلزون شنوایی برای آنان صورت می‌گیرد، گفت: افرادی كه توانایی صحبت كردن دارند اما به دلایلی مانند ابتلا به عفونت‌ها، تصادفات، بیماری‌های ارثی زمینه‌ای دچار ناشنوایی می‌شوند در این دسته می‌گنجند. میزان گفتار این افراد به تدریج كاهش پیدا می‌كند و آنان در درازمدت توانایی تكلم را از دست می‌دهند.

خرسندی تاكید كرد: افراد دچار ناشنوایی مادرزادی حداكثر تا پنج سالگی می‌توانند تحت عمل جراحی كاشت حلزون شنوایی قرار گیرند، اگرچه این عمل تا ده سالگی نیز انجام می‌شود ولی نتیجه لازم را ندارند چون افرادی كه پس از پنج سالگی تحت این عمل جراحی قرار می‌گیرند فقط می‌توانند صداها را بشنوند و قادر به تشخیص آن‌ها نیستند.

وی با اشاره به ضرورت تشخیص زودرس ناشنوایی مادرزادی تصریح كرد: در حال حاضر غربالگری ناشنوایی تا حد زیادی در ایران انجام می‌شود اما كافی نیست.

رییس انجمن گوش، حلق و بینی درباره مراكزی كه در آنها امكان كاشت حلزون شنوایی وجود دارد، گفت: این عمل پیش از این در مراكز محدودی انجام می‌شد ولی در حال حاضر تعداد این مراكز گسترش یافته است و مبتلایان به ناشنوایی مادرزادی پس از شناسایی به این مراكز معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به آمار ناشنوایان مادرزادی اظهار كرد: سالانه 1000 تا 1500 بیمار ناشنوا در ایران متولد می‌شود بنابراین لازم است كه تعداد این عمل جراحی به 1500 عمل در سال افزایش پیدا كند این در حالیست كه در حال حاضر بیش از3000 هزار كودك زیر پنج سال در ایران نیازمند عمل كاشت حلزون شنوایی هستند.

خرسندی گران بودن پروتز لازم برای عمل كاشت حلزون شنوایی را علت محدود بودن تعداد این نوع عمل جراحی برشمرد و اظهار كرد: پروتز بدون كمك دولت 25 میلیون تومان برای بیمار هزینه دربردارد اما دولت حدود 20 میلیون تومان به بیماران متقاضی كمك می‌كند و آنان حدود پنج میلیون تومان را می‌پردازند.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران تاكید كرد: در حالی كه در ایران بهترین متخصصان عمل كاشت حلزونی شنوایی فعالیت می‌كنند و آنان آمادگی دارند كه روزانه دو تا سه عمل جراحی انجام دهند علاوه بر آن تعداد مراكز انجام این عمل نیز كافی است اما به علت محدود بودن تعداد پروتز و گران بودن آن تعداد عمل‌های جراحی محدود است البته محدودیت تعداد پروتز از تحریم ایران نشات نمی‌گیرد.

خرسندی در ادامه تاكید كرد: در حال حاضر 1500 بیمار در لیست انتظار و 4000 بیمار خارج از لیست انتظار متقاضی عمل جراحی كاشت حلزون شنوایی هستند.

وی تاكید كرد: تاكنون بودجه لازم برای تامین پروتز كافی اختصاص داده نشده است هر چند كه رییس‌جمهور دستور این كار را صادر كرده‌اند ولی همچنان تامین بودجه در حال طی كردن مراحل خود است.

خرسندی درباره هزینه‌هایی كه افراد ناشنوا به جامعه تحمیل می‌كنند، اظهار كرد: پیش از این در اروپا و آمریكا سازمان‌های بیمه‌گر پروتز لازم برای كاشت حلزون شنوایی را تحت پوشش قرار نمی‌دادند اما با بررسی‌های انجام شده مشخص شد كه 15 برابر هزینه پروتز یك فرد ناشنوا به كشور و سازمان‌های بیمه‌گر هزینه تحمیل می‌كند به همین علت بیمه‌ها به شدت از زیر پوشش قرار دادن هزینه پروتز استقبال كردند.

وی تصریح كرد: هزینه پروتز در كشور ما زیر پوشش صندوق‌های بیمه قرار ندارد این در حالیست كه فردی كه تحت عمل جراحی كاشت حلزون شنوایی قرار می‌گیرد به فرد موثری برای جامعه تبدیل می‌شود.

خرسندی درباره عوارض ناشی از كاشت حلزون شنوایی به ایسنا گفت: انجام این عمل جراحی در ایران با حداقل عوارض همراه است، البته لازم است پس از انجام این عمل بیمار دو تا سه سال از نظر گفتاری تحت آموزش قرار گیرد.

رییس انجمن گوش، حلق و بینی ایران در زمینه بیمارانی كه از خارج از كشور برای انجام این عمل جراحی به ایران سفر می‌كنند، اظهار كرد: تاكنون تعداد محدودی از بیماران عراقی در ایران تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند و آنان هزینه این عمل جراحی را به صورت آزاد پرداخته‌اند البته لازم است این بیماران پس از عمل جراحی، به زبان عربی تحت اقدامات توانبخشی قرار گیرند.

وی افزود: عراق با همكاری ایران در حال ایجاد مراكزی برای متقاضیان عمل كاشت حلزونی است تا آنان بتوانند پس از این عمل جراحی در این مراكز به زبان عربی تحت توانبخشی قرار گیرند.

خرسندی درباره هزینه‌های توانبخشی بیمارانی كه تحت عمل كاشت حلزون شنوایی قرار می‌گیرند، گفت: هزینه‌های توانبخشی نسبت به هزینه عمل بسیار پایین است و به حدود دو میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، رییس انجمن گوش، حلق و بینی ایران در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر به خاطر لیست طولانی انتظار متقاضیان عمل كاشت حلزون شنوایی ما بیماران بیش از دو سال سن را نمی‌پذیریم چون آنان معمولا سه سال در نوبت قرار می‌گیرند و در پنج سالگی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

خرسندی در پایان اظهار كرد: انسان‌ها با یك گوش در جهت‌یابی دچار مشكل می‌شوند و كیفیت شنوایی آنان كاهش می‌یابد ولی معمولا به علت گرانی پروتز، ناشنوایان یكی از گوش‌های خود را تحت عمل جراحی كاشت حلزون شنوایی قرار می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha