چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 34854
سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کم‌خونی مادران بر جنین تأثیر می‌گذاردزنان اما نسل آینده را می‌سازند به هم ین علت توجه به سلامت آنان و تغذیه با غذاهای سرشار از مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، ویتامین‌های گروه B برای آنان اهمیت دوچندان دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، آهن حدود 4 واحد از یکصد هزار واحد وزن بدن را تشکیل می‌دهد.
 
بیشترین آهن، در خون وجود دارد ولی مقداری نیز در تمام سلول‌های دیگر موجود است. از 3 تا 5 گرم آهن موجود در بدن، 60 تا 75 درصد آن در ساختمان هموگلوبین، 3 درصد در میوگلوبین عضلات، 20 درصد در کبد، طحال و مغز استخوان ذخیره می‌شود که 15 درصد بقیه آهن در تمام سلول‌ها و آنزیم‌های حاوی آهن پراکنده است.

آهن در خون‌سازی و تشکیل گلبول‌های قرمز نقش دارد و علاوه بر آن حمل اکسیژن لازم برای تنفس و رسیدن گاز کربنیک حاصل از سلول‌ها به ریه مؤثر است.

از سایر وظایف آهن می‌توان به کاتالیزور تبدیل بتاکاروتن به ویتامین A اشاره کرد همچنین آهن در یادگیری، پیشرفت تحصیلی، رشد و تکامل جسمی و مغزی به خصوص در دوران جنینی و 2 سال نخست زندگی کودک بسیار اهمیت دارد.

آهن در انواع گوشت‌ها به خصوص گوشت قرمز و جگر وجود دارد و به طور کلی آهن به 2 صورت «هِم» و «غیر هِم» موجود است که آهن «هِم» قابلیت جذب بالایی دارد و حدود 20 تا 30 درصد آن جذب می‌شود و تحت تأثیر کاهش‌دهنده‌های جذب آهن یعنی تانن‌های موجود در چای، قهوه و دم‌کرده‌های گیاهی، فیبر و فیتات‌های موجود در پوسته غلات و حبوبات قرار نمی‌گیرد.

آهن «غیر هِم» در منابع غذایی مانند غلات، حبوبات، سبزی‌های سبز تیره، زرده تخم‌مرغ و انواع خشکبار وجود دارد؛ آهن «غیر هِم» از قابلیت جذب پایینی برخوردار است که فقط 3 تا 8 درصد آن کاملاً جذب می‌شود و تحت تأثیر افزایش ‌دهنده‌های جذب آهن مانند ویتامین C وجود در میوه‌ها و سبزی‌ها، اسید لاکتیک و کاهش‌ دهنده‌های جذب آهن قرار می‌گیرد.

80 تا 90 درصد از آهن دریافتی روزانه از منابع «غیرهم» تأمین می‌شود که از این مقدار حدود 60 درصد آن مربوط به نان است؛ فیتات موجود در نانی که خمیر آن تخمیر نشده و در طبخ آن از جوش‌شیرین استفاده شده است، موجب کاهش شدید جذب آهن می‌شود.

پریسا ترابی، کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌کند: در دوران بارداری زنان نیاز بیشتری به انرژی، آهن، اسید فولیک و ویتامین‌های گروه b دارند.

به گفته وی، در دوران بارداری مادران به مکمل اسیدفولیک احتیاج بیشتری پیدا می‌کنند و در پایان هفته شانزدهم مادران باید مصرف مداوم آهن را داشته باشند همچنین مصرف آهن تا 3 ماهه بعد از بارداری نیز باید ادامه داشته باشد.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اضافه می‌کند: زنان به مصرف آهن توجه زیادی داشته باشند و تغذیه آنان باید بسیار مناسب باشد و از غذاهای مغذی استفاده کنند.

مرتضی صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: زنان به لحاظ فیزیولوژی نیاز بیشتری به مصرف آهن دارند و در دوران قاعد‌گی زنان که با خونریزی‌هایی همراه است، ممکن است زنان دچار کم‌خونی شوند.

به گفته وی، بارداری و شیردهی نیز یکی از شرایطی است که زنان با آن مواجه می‌شوند که مصرف مواد مغذی سرشار از آهن به آنها بسیار کمک می‌کند چرا که کمبود آهن در این دوران می‌تواند بر جنین اثر بگذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می‌کند: زنان، نسل آینده را می‌سازند و سلامت آنها بسیار اهمیت دارد؛ به همین دلیل غذاهای آنان باید سرشار از مواد مغذی مانند آهن، کلسیم و ویتامین‌های گروه B باشد.

صفوی می‌افزاید: کم‌خونی در زنان یکی از نکاتی است که باید بسیار به آن توجه داشت همچنین نوع تغذیه زنان در دوره بارداری، شیردهی و دوران قاعدگی باید سرشار از مواد غذایی غنی از آهن باشد تا خون از دست رفته به بدن بازگردد.

وی بیان می‌دارد: استفاده از مواد غذایی مانند گوشت‌های قرمز، حبوبات، سبزی‌ها و جگر برای زنان از اهمیت خاصی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha