چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 34855
سلامت نیوز: رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاكید بر اینكه اعتقادی به تجهیز پزشكان به وسایل دفاع شخصی ندارم، گفت: اگر جامعه پزشكی به سمتی برود كه شئونات پزشكی و اخلاق اسلامی را رعایت كند و در جامعه فرهنگ‌سازی صورت گیرد، قطعا كمتر شاهد بروز حوادث تلخی نظیر سوء قصد به جان پزشكان خواهیم بود.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن انتقاد به تجهیز پزشكان به وسایل دفاع شخصی، تصریح كرد: اعتقاد دارم پزشك واقعا نمی‌تواند از چنین وسایلی استفاده كند و اصلا وسایل دفاع شخصی با ذات شغل پزشكی مغایرت دارد، چراكه بیماران باید نزد پزشك خود از امنیت روحی و روانی برخوردار باشند و استفاده از چنین وسایلی قطعا سبب عدم تحقق آن می‌شود.

وی با تاكید بر اینكه برای رفع حوادث تلخی نظیر سوءقصد به مرحوم دكتر سرابی باید اخلاق پزشكی را تقویت كنیم، اظهار كرد: متاسفانه در برخی از بخش‌ها در اخلاق پزشكی دچار مشكل هستیم ضمن اینكه باید در جامعه فرهنگ‌سازی كنیم اگر این دو اتفاق رخ دهد شاید مشكلاتی نظیر سوءقصد كمتر اتفاق بیفتد.

شهریاری با بیان اینكه تجهیزات دفاع شخصی نمی‌تواند مشكلات جامعه پزشكی را برطرف كرد، گفت: جامعه پزشكی باید به آن سمتی برود كه شئونات پزشكی را رعایت و حفظ كند، علاوه بر این باید فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی صورت گیرد به نحوی كه مردم بدانند احتمال بروز قصور و اشتباه در پزشكی هم وجود دارد همان‌طور كه در تمام دنیا و كشورهای غربی هم به تعداد زیادی مشاهده می‌شود.

رییس كمیسیون بهداشت ادامه داد: البته وقتی پزشك به هر قیمتی و به زور از بیمار زیرمیزی می‌گیرد، قداست این شغل را زیر سوال می‌برد این درحالی است كه در گذشته به پزشكان حكیم می‌گفتند و اینطور نبود كه حكیم برای درمان بیمارانش شرط و شروط قائل شود، لذا انشاءالله ما پزشكان شئونات جامعه پزشكی را رعایت كنیم.

به گفته شهریاری، اگر در این زمینه‌ها خوب كار شود كمتر شاهد بروز حوادث تلخ خواهیم بود، البته نه بدان معنا كه هیچ اتفاقی رخ ندهد، ممكن است زمانی مانند حادثه ترور مرحوم دكتر سرابی آدم دیوانه‌ای چنین كاری را با این توجیه كه خوب تشخیص نداده است انجام دهد چراكه همیشه در پزشكی قصور و تشخیص اشتباه وجود دارد و این اتفاق در تمام دنیا هم رخ می‌دهد.

وی افزود: نمی‌توان گفت هیچ نقصی در عملكرد جامعه پزشكی وجود ندارد اما اینكه كسی فكر كند قصور آگاهانه اتفاق افتاده جای سوال است چراكه قطعا هیچ پزشكی نمی‌خواهد برای بیمارش اتفاقی رخ دهد، ضمن اینكه بازآموزی‌هایی به طور دائم برای پزشكان در نظر گرفته می‌شود كه جامعه پزشكی نسبت به مسایل علمی به روز باشند.

وی با تاكید بر توجه پزشكان به رعایت اخلاق اسلامی اظهار كرد: پزشكان باید با بیماران و اطرافیان آنها با روی گشاده و خلق خوش برخورد كنند چراكه بیمار و همراهان وی از نظر روحی مشكل دارند و این پزشك است كه می‌تواند به آنها آرامش دهد اگر خود پزشك هم به هر دلیلی احترام نگذارد، وقت صرف نكند، بداخلاقی و بدخلقی كند باز هم ممكن است چنین حوادث تلخی رقم بخورد.

رییس كمیسیون بهداشت، مشكلات مالی بیماران را از دیگر مسایلی دانست كه باید مورد توجه پزشكان قرارگیرد و خاطرنشان كرد: بیماری كه پول ندارد به بیمارستان دولتی مراجعه می‌كند لذا پزشك نباید از راه‌های مختلف بیمار را به بخش خصوصی كه كار می‌كند، سوق دهد و یا اگر در بخش دولتی كار می‌كند بگوید باید این مبلغ را به حسابم واریز كنید. اینگونه اقدامات جرم و خلاف است و باعث می‌شود اعتماد میان مردم و جامعه پزشكی از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha