سلامت نیوز: سالانه بیش از ۱۵۰۰ نوزاد ناشنوا در کشور متولد می شوند که با کاشت حلزون درمان می شوند، اکنون سالی فقط ۵۰۰ پروتز حلزون شنوایی توسط دولت خریداری می شود اما رئیس جمهوری پارسال قول خرید ۱۵۰۰ دستگاه آن را داد که هنوز عملی نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس محمد تقی خرسندی، رئیس دومین کنگره بین‌المللی کاشت حلزون که صبح امروز در هتل اسپیناس تهران برگزار شد اظهار داشت: به طورکلی کاشت حلزون در ناشنوایانی استفاده می‌شود که توانایی استفاده از سمعک را ندارند و این افراد به دو گروه تقسیم می‌شوند یکی گروهی که ناشنوا به دنیا می‌آیند و دوم افرادی که شنوا به دنیا می‌آیند اما به دلایل متعددی شنوایی خود را از دست می‌دهند.

رئیس انجمن متخصصان گوش، گلو و بینی ایران با بیان اینکه بیماری‌های مادر در دوران بارداری و ازدواج‌های خویشاوندی از مهمترین علل اختلال ناشنوایی‌هاست اظهار داشت: برای افراد گروه اول که توانایی یادگیری زبان ندارند و نمی‌توانند از سمعک استفاده کنند از کاشت حلزون استفاده می‌شود.

خرسندی تصریح کرد: کاشت حلزون در افرادی استفاده می‌شود که توانایی شنیدن در دو گوش خود را از دست داده باشند.

وی ادامه داد: افرادی که ناشنوا به دنیا می‌آیند بهترین سن عمل کاشت حلزون آنها قبل از 5 سالگی است البته این کار تا 10 سالگی هم انجام می‌شود اما سود زیادی ندارد چرا که مرکز شنوایی در مغز باید بلافاصله پس از تولد تحریک شود و پس از پنج سالگی تحریک‌پذیری این مرکز بسیار کم می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: تشخیص زودرس اهمیت بسیاری دارد که در کشور هنوز میزان تشخیص‌های زودرس کافی نیست البته در بعضی استان‌ها این موضوع اتفاق افتاده است.

وی گفت: متأسفانه به نسبت تعداد ناشنوایان که هر سال بین هزار تا هزار و 500 ناشنوا در ایران متولد می‌شوند باید تعداد عمل‌هایی که در سال انجام می‌شود متناسب باشد که نیست و علاوه بر این تعداد سنین زیر 5 سال که بیمار شناسایی شده ناشنوا و در نوبت عمل هستند حدود 3 هزار نفر شناسایی شده‌اند.

 وی با بیان اینکه میزان هزینه‌ پروتزهای کاشت حلزون به طور آزاد 25 میلیون تومان است گفت: دولت 20 میلیون تومان از این میزان را کمک می‌کند و 5 میلیون تومان آن را خانواده‌ها پرداخت می‌کنند در حال حاضر متخصصان زیادی در دنیا داریم که آماده‌اند روزانه این عمل را انجام دهند اما به علت محدود بودن پروتز و کم داشتن ‌آنها مشکل داریم و تنها 500 عمل در سال می‌توانیم انجام دهیم .

خرسندی با بیان اینکه باید هزار و 500 عمل کاشت حلزون در سال انجام شود یادآور شد: برای این کار بودجه دولتی باید 3 برابر شود و این موضوع ارتباطی هم با تحریم پزشکی ندارد.

رئیس دومین کنگره بین‌المللی کاشت حلزون خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در سال گذشته در روز جهانی ناشنوایان قول خرید هزار و 500 پروتز را دادند که هنوز این قول عملی نشده و گفته می‌شود پروسه نهایی خود را طی می‌کند.

وی درباره پوشش بیمه‌ای کاشت حلزون گفت: در آمریکا و اروپا زمانی به علت گرانی پروتز بیمه زیر بار پروتز نرفت اما دیدند افرادی که کر و لال می‌شوند تا پایان عمر بیش از 15 برابر هزینه پروتز، به بیمه هزینه تحمیل می‌کنند لذا بیمه‌ها استقبال کردند اما متأسفانه در کشور ما هنوز کاشت حلزون تحت پوشش بیمه نیست.

 خرسندی گفت: همچنین باید در نظر داشت افرادی که عمل می‌شوند می‌توانند انسان‌هایی پر کار و با بازدهی بالا برای جامعه باشند لذا بودجه‌ای که دولت هزینه می‌کند به نوعی در آینده نزدیک به آن برمی‌گردد.

خرسندی یادآور شد: در ایران عمل‌های کاشت حلزون گوش کمترین عوارض را داشته است و تابه حال هیچ مشکل مرگ و میر و عارضه از این عمل‌ها گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: خانواده فرد ناشنوا که عمل جراحی انجام داده است باید فشار زیادی را تحمل کند چرا که کلاس‌های توانبخشی پس از عمل برای اصلاح گفتاری و شنوایی بیمار اهمیت زیادی دارد و در ایران بیشتر خانواده‌ها این موضوع را تحمل کرده‌اند به همین علت نتیجه گرفته اند.

خرسندی در پاسخ به پرسش فارس درباره افراد پست نوبتی خاطرنشان کرد: هزار و 500 بیمار لیست شده و 4 تا 5 هزار بیمار خارج از لیست در نوبت عمل داریم که چنانچه پروتز به دست متخصصان ایرانی برسد به سرعت عمل می‌کنیم و توانایی آن را داریم که در هر مرکز روزی 2 تا 3 عمل را نیز انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای عمل جراحی کاشت حلزون تابه حال از خارج کشور به ایران مراجعه شده است اما به دلیل اینکه کلاس های توانبخشی باید با زبان مادری همان فرد بیمار انجام شود تاکنون این کلاس‌ها در ایران برگزار نشده است.

خرسندی ادامه داد: متأسفانه در لیست طولانی بیماران در نوبت جراحی کاشت حلزون، بیماران بالای ۴ سال را نمی‌پذیریم چرا که سه سال حداکثر این افراد باید در نوبت عمل قرار گیرند ما اگر بیمار 4 ساله را بپذیریم بعد از 3 سال انتظار بیمار به سن 7 سالگی می‌رسد که دیگر عمل برای آنها سودی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه پروتزها بیشتر از آلمان، اتریش و استرالیا وارد کشور می‌شوند یادآور شد: شنوایی با دو گوش اهمیت زیادی دارد چرا که اگر فرد توانایی شنوایی در یک گوش را داشته باشد در جهت‌یابی با مشکل مواجه خواهد شد.

خرسندی درباره دستاوردهای سلول بنیادی در درمان بیماریهای گوش نیز گفت: تاکنون کارهایی در این زمینه انجام شده که فعلاً در حد آزمایشگاهی است و فعلاً در این زمینه بر روی انسان نتوانسته‌اند عصب شنوایی را برگردانند.

وی گفت: کودکان کر و لال 90 درصد وقت پدر و مادر را می‌گیرند و تربیت فرزندان دیگر را هم با مشکل مواجه می شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش فارس که با توجه به مشکلات مالی و کمی بودجه گسترش درمان کاشت حلزون در ایران اگر کل اعتبارات به بیمه منتقل شود و بیماران تحت پوشش بیمه قرار گیرند، اوضاع بهتر می شود یا نه گفت: فعلاً که هیچ از این بیماران از خدمات بیمه استفاده نمی کنند اما با توجه به اینکه بیمه های ما بسیار ضعیف هستند و واقعاً مردم و پزشکان از خدمات بیمه ها ناراضی هستند بنابراین انتقال خدمات کاشت حلزون به بیمه ها به نفع بیماران نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha