سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: همچنان بار ناشی از هدفمندی یارانه‌ها بر دوش بیمارستان‌ها سنگینی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرضیه وحیددستجردی دیروز در حاشیه مراسم افتتاح اورژانس تخصصی بیمارستان لقمان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از کارهایی که وزارت بهداشت می خواهد با مصوبه قانونی سه هزار میلیارد تومان داشته باشد کمک به سایر بخش‌های این بیمارستان (بیمارستان لقمان) و جاهای قدیمی است زیرا برخی 50 سال و برخی دیگر از این بیمارستان بیش از 60 سال تا 70 سال از عمر آن گذشته است.

وی افزود: کمک خواهیم کرد برای تجهیز این بخش‌ها و همینطور کسری‌های پرسنلی آنها را برطرف می‌کنیم ضمن اینکه بایستی یک مقداری باز هم کمک کنیم برای بیمارستان جایگزین جهت بیمارستان لقمان  و این بیمارستان هم جزء بیمارستان‌های هیئت امنایی قلمداد شود و انشاءالله اعتبارات بیمارستان‌های هیئت امنایی را نیز بتوانیم تخصیص آن را از معاونت مربوطه بگیریم.

وحید دستجردی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه وزارت بهداشت برای رضایت‌مندی بیماران در بیمارستان چه اقدامی خواهد کرد، افزود: یکی از مهمترین مشکلات مردم در بیمارستانها که می‌روند و منجر به نارضایتی آنها می‌شود فرسودگی بیمارستانها است، بیمارستانی که 60 تا 70 سال قدمت دارد مردم احساس می‌کنند از نظر بهداشتی رسیدگی خوبی در آن بخش‌ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه به هر حال در سنوات گذشته بخش ها را توسعه داده‌ایم و تعداد تخت‌ها را زیاد کرده‌ایم ولی پرسنل ما به تدریج بازنشسته شدند و از رده و بیمارستان خارج شده‌اند، برای مثال همین بیمارستان لقمان همین الان پرسنل بازنشسته خود را نتوانسته است جایگزین کند ولی هر روز تعداد بیماران و مراجعه‌کنندگان و در نهایت بستری‌شدگان افزایش می‌یابد.

وحید دستجردی بیان داشت: اگر پرسنل ما کم باشد و بیمارستان‌های ما فرسوده باشند که دقیقأ این مشکلی است که ما الان در اکثر بیمارستان‌ها با آن دست به گریبان هستیم، این موجب نارضایتی مردم می‌شود و مردم هم حق دارند به هر حال یک رضایت جدی از ما طلب کنند. ما هم به عنوان یک دستگاه پاسخگو آن چه را که می‌خواهیم از نظر اعتبارات و بودجه به ما داده شود و هم با تمهیداتی که انجام می‌شود و با کمک‌هایی که انجام می شود بیمارستان‌ها را یا نوسازی کنیم یا بهتر از آن بیمارستان‌هایی را جایگزین داشته باشیم تا مشکلات فرسودگی بیمارستانها را در سطح شهر تهران برطرف کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران مبنی بر اینکه با هدفمندسازی یارانه‌ها وزارت بهداشت برای افزایش هزینه‌های حامل انرژی در بیمارستان‌ها چه اقدامی و برنامه‌ای دارد، گفت: ما برآوردمان برای اوایل امسال برای بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی از هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی حدود 760 میلیارد تومان کم و کسر برآورد کرده بودیم که این کسری‌ها باید جبران شود.

وحید دستجردی ادامه داد: این موارد را به مسئولان معاونت راهبردی ریاست جمهوری منتقل کردیم و خواستار شدیم که این کسری‌ها را جبران کنند. به هر حال این بخشی است که در خود قانون هدفمندی یارانه ها نیز دیده شده است که بایستی کسانی که ارائه خدمت می‌کنند، کسری آنان جبران شود.

وزیر بهداشت بیان داشت: ضمن اینکه به بیمارستان های خودمان ابلاغ کردیم بیمارستان‌ها بایستی به سمت ارتقاء بهره‌وری و اصلاح الگوی مصرف پیش بروند و کاری بکنند که انرژی هر چه ممکن است کمتر مصرف شود و از نظر مسائل مربوط به ملزومات و تجهیزات، تغذیه، حمل و نقل و هتلینگ بیمارستان‌ها و هر چیزی که هزینه‌بر است و این موارد از حامل‌های انرژی تأثیرپذیر است و از هدفمندسازی یارانه‌ها تأثیر می‌پذیرد کمک کنند تا این اصلاح الگوی مصرف منجر به صرفه‌جویی شود و هزینه‌های بیمارستان‌ها کم شود.

وحید دستجردی اظهار داشت: خوشبختانه این کار فراگیر در کل بیمارستان های کشور صورت گرفت و از نظر مصرف آب، برق و تغذیه و موارد از این قبیل (هدر رفتن انرژی) دوستان ما در بیمارستان‌ها و مدیران بیمارستان‌ها فعالیت جدی کرده‌اند، شیشه‌ها را دو جداره کردند، لامپ‌ها و شیرها را به صورت چشم الکترونیکی تغییر دادند و توانستند تا حد زیادی کمک کنند در این زمینه؛ ولی در عین حال همچنان بار ناشی از هدفمندی یارانه‌ها بر دوش بیمارستان‌ها سنگینی می‌کند.

وزیر بهداشت بیان کرد: بایستی مبالغی را که مصوب کرده است در بودجه‌ها و اعتباراتی که برای ما دیده‌اند تخصیص داده شود و مجلس هم این را در ماده 2 قانون بودجه به عنوان 3 میلیارد دلار ناشی از افزایش قیمت فروش نفت دیده است.
 
وحید دستجردی خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم که مجلس تلاش فراوانی در این زمینه کرده است و امیدوار هستیم تا ببینیم؛ چون ما در هفتمین ماه سال هستیم ولی هنوز از این مبلغ 3 میلیارد دلار تخصیصی برای وزارت بهداشت صورت نگرفته است اگر این تخصیص صورت بگیرد حتمأ ما این را در اختیار دانشگاه‌ها و بیمارستان‌هایمان قرار خواهیم داد تا بتوانند این مشکلات را برطرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha