سلامت نیوز: یک مشاور با بیان اینکه بر خلاف تصورات موجود، زنان شاغل از سلامت روان بیشتری برخوردارند، گفت: عدم مسئولیت پذیری مردان و همکاری نکردن مناسب آنها با همسرانشان و برخی نگاه‌های جنسیتی جزء عواملی است که سلامت روان زنان را در ایران تهدید می‌کند.

میر سعید جعفری در گفت‌و‌گو با فارس در‌خصوص عوامل تهدید کننده سلامت روان زنان در جامعه اظهار داشت: سلامت روان زنان نقش مهمی را در تضمین پویایی و سلامت جامعه ایفا می‌کند به همین دلیل ریشه یابی عواملی که سلامت روان زنان را تضمین می‌کند برای داشتن خانواده‌ای سالم ضروری است.

وی افزود: وضعیت سلامت روان زنان شاغل و زنان خانه‌دار نیز با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال نوع شغل و میزان رضایت از آن و همکاری همسر و فرزندان در میزان سلامت روان زنان شاغل تأثیر بسیاری دارد.

این مشاور با بیان اینکه چند عامل در محیط کار تعیین کننده سلامت روان زنان شاغل است، گفت: دیدگاه جنسیتی به زنان، اذیت و آزار آنها در محیط کار، دستمزد کم و عدم امکان ارتقاء شغلی زنان جزء عواملی است که سلامت روان آنها را در محیط کار تهدید می‌کند.

جعفری ادامه داد: کاهش ساعت کاری و اعطای تسهیلات مناسب در سلامت روان زنان شاغل نقش مهمی دارد بنابراین برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌ها باید به نحوی باشد که زنان شاغل حضور مؤثری را در منزل داشته باشند و تمام وقت خود را در محیط کار سپری نکنند.

وی تصریح کرد: بر خلاف تصور بیشتر افراد مبنی بر سلامت روان زنان خانه‌دار، تحقیقات سال‌های اخیر نشان داده است که زنان شاغل از سلامت روان بیشتری برخوردارند چرا که پویاتر بوده و بهره بیشتری را از زمان خود می‌برند.

این مشاور با اشاره به اینکه سه شیوه مدیریتی در سلامت روان زنان شاغل نقش مهمی را ایفا می‌کند، عنوان کرد: مدیریت زمان و پاسخگویی به نیازها، مدیریت ارتباط یعنی تنظیم روابط خود با اطرافیان و مدیریت خود یعنی تشخیص نیازها و پاسخگویی مناسب به آنها در تأمین سلامت روان زنان نقش مهمی دارد.

جعفری افزود: عدم مسئولیت پذیری مردان و همکاری نکردن مناسب با همسر، ساختار سازمانی حاکم بر جامعه که اجازه پشرفت را به زنان نمی‌دهد، نگاه جنسیتی و فشار ناشی از برخی رفتارهای جنس مقابل جزء عواملی است که سلامت روان زنان را در ایران تهدید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha