سلامت نیوز: وزیر بهداشت با تاکید بر این که باید به سمتی برویم که سلیقه جامعه را در تغذیه تغییردهیم، افزود: با تغییر الگوی تغذیه‌ای 30 تا 50 درصد سرطان‌ها کاهش می یابد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر دستجردی در همایش« برند برتر کیفیت برتر» اظهار کرد: امید است این سازمان آنچه را از کیفیت و توسعه در غذا مدنظر ماست، بر اساس استانداردهای داخلی و بین‌المللی در اختیار مردم بگذارد.

وی ادامه داد: با تسری وبا، مسئله غذا برای ما بسیار حائز اهمیت است زیرا بخشی از 7 هزار و 800 هکتار از مزارع تولید کننده سبزی ما در کشور با فاضلاب آبیاری می‌شود و فاضلاب آلوده موجب شیوع وبا در برخی مناطق می‌شود. به همین دلیل نظارت بر تولیدات کشاورزی اهمیت بیش از پیش یافته است و سازمان غذا و دارو نیز بر این امر نظارت دارد.

 وزیر بهداشت همچنین به ضرورت کاهش میزان مصرف نمک در میان خانواده‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: میزان نمک سالم باید 2.5 گرم در روز باشد، در حالی که بسیاری از مواد غذایی ما مانند دوغ نمک بالایی دارد. میزان مصرف نمک در غذاها باید کاهش یابد. به عنوان مثال اگر فردی که 10 گرم نمک مصرف می‌کند بتواند روزانه سه گرم از این میزان را در غذای خود تقلیل دهد ما کاهش 50 درصدی فشار خون و کاهش 30 درصدی میزان سکته‌های قلبی را خواهیم داشت. تولیدکنندگان ما نیز باید در تولید محصولات غذایی به این مهم توجه کنند.

وی ادامه داد: همچنین بیش از 30 درصد افراد چاق به سمت دیابت می‌روند. شکر و مواد قندی به افزایش وزن و در نهایت دیابت منجر می‌شود. کاهش میزان شکر توسط تولیدکنندگان فرآورده‌های غذایی به کاهش بار بیماری‌ها می انجامد.

وحید دستجردی همچنین به مخاطرات موجود در مواد غذایی حاصل از وجود سموم و کودهای شیمیایی اشاره کرد و گفت: میزان سمی که مصرف می‌شود، در کیفیت محصولات غذایی اثرگذار خواهد بود. اکنون میزان این سم در برخی موارد بالاست و وجود این سموم به ایجاد انواع بیماری‌ها از جمله سرطان منجر می‌شود.

اضافه وزن مردان از زنان بیشتر است

اضافه وزن مردان از زنان بیشتر است اما در شرایط فعلی، زنان چاق تر هستند. به گزارش ایرنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش روز جهانی غذا در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما با بیان این مطلب افزود: 43 درصد مردان و 38 درصد زنان کشور دچار اضافه وزن و 5 / 14 درصد مردان و 30 درصد زنان چاق هستند. مرضیه وحید دستجردی ادامه داد: همچنین بیش از 30 درصد افراد مبتلا به چاقی نیز به سوی ابتلا به بیماری دیابت می روند.

وی گفت: 23 درصد افراد بالای 20 سال کشور دچار اختلالات متابولیسم قندی و11 درصد نیز مبتلا به دیابت هستند. وی اضافه کرد: 1 / 12 درصد افراد بالای 30 سال دچار درد جلوی قلب و آنژین صدری هستند. وزیر بهداشت و درمان افزود: 8 / 1 درصد مردان و یک و 2 دهم درصد زنان بالای 30 سال در کشور دارای سابقه سکته قلبی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر میزان کود و سم به کار رفته در تولید محصولات کشاورزی بالاتر از حد مجاز باشد، به بروز انواع بیماری ها و سرطان ها منجر می شود که متاسفانه این میزان هم اکنون در کشور بالاست. وی نظارت و کنترل موادغذایی از مزرعه تا سفره را از برنامه ها و سیاست های وزارت بهداشت عنوان کرد.

بعضی از قرص‌های لاغری و مکمل‌های جنسی حاوی مواد مخدر است

وزیر بهداشت با اعلام اینکه در دو هفته اخیر مورد جدیدی از وبا در کشور گزارش نشده است، گفت: مردم می‌توانند با رعایت همان چهارمرحله‌ای که برای ضدعفونی کردن توصیه شده است، سبزی مصرف کنند.

در این صورت خطری آنها را تهدید نمی‌کند. وزیر بهداشت همچنین درباره قرص‌های لاغری و داروهای مکمل جنسی توضیح داد: در برخی از این قرص‌ها و مکمل‌ها مواد مضر و سرطان‌زا وجود دارد.

بعضی از این موارد که به صورت قاچاق وارد کشور شده بودند در آزمایشگاه‌های ما مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد علاوه بر اینکه حاوی مواد مضر و سرطان‌زا بودند، برخی حاوی مواد مخدر نیز است. بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم گول تبلیغات را نخورند. بسیاری از توزیع‌کنندگان این مواد تنها برای رسیدن به منافع خود اقدام به ترویج و تبلیغ این محصولات در میان مردم می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha