سلامت نیوز: یک جامعه شناس با بیان اینکه زنان بیشتر از مردان در معرض تهدید سلامت روانی قرار دارند، گفت: افزایش قوانین حمایتی و کاهش ساعت کاری زنان، گزینه نخستی است که دولتمردان در تأمین سلامت روان این قشر از جامعه باید مد نظر قرار دهند.

امان الله قرائی مقدم در گفت‌و‌گو با فارس در‌خصوص وضعیت سلامت روان زنان در ایران اظهار داشت: سلامت روان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در زندگی است که شامل نشاط، لذت بردن و هدفمندی زندگی است و به داشتن شخصیت سالم کمک فراوانی می‌کند.

وی افزود: سلامت روانی و جسمی در زنان بسیار حائز اهمیت است چرا که آنها رکن اساسی خانواده هستند اما هم‌اکنون موضوعاتی همچون طلاق، مشکلات خانوادگی، عدم رفتار مناسب همسر و تبعیضات اجتماعی سلامت روان زنان را تهدید می‌کند.

این جامعه شناس با بیان اینکه زنان بیشتر از مردان در معرض بیماری‌های روحی و تهدید سلامت روانی قرار دارند، گفت: اضطراب و استرس شایع‌ترین مشکلات روحی زنان است البته این مشکل در زنان شاغل به دلیل مسئولیت‌های مضاعف می‌تواند بیشتر مشاهده شود.

بهداشت روانی مهم‌ترین مشکل پیش روی خانواده‌ها

قرائی مقدم ادامه داد: فعالیت بیش از حد در محیط کار و استرس رسیدگی به امور منزل و فرزندان، زنان شاغل را تحت فشار قرار می‌دهد از این رو اعطای تسهیلات خاص و کاهش ساعت کاری نخستین گزینه‌ای است که می‌تواند به تأمین سلامت روان زنان شاغل کمک کند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت نقش مادران در خانه، تضمین سلامت روان آنها ضروری است؛ چرا که سلامت روان فرزندان در گروی داشتن مادری سالم و شاداب است. باید توجه داشت مشکل بهداشت روانی یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی خانواده‌ها در جامعه کنونی است و با صنعتی شدن جامعه روند رو به رشدی یافته است.

این جامعه شناس در‌خصوص نقش دولت‌ برای کاهش آسیب روانی زنان گفت: افزایش قوانین حمایتی از زنان، کاهش ساعت کاری و فراهم کردن امکاناتی برای افزایش نشاط و شادی زنان از وظایف مهم دولت‌ها در تأمین سلامت روان این قشر از جامعه است، البته نباید فراموش کرد که معنویت نیز راه نجات انسان امروزی از بیماری‌های روانی و تأمین سلامت روحی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha