سلامت نیوز: رییس انجمن گوش و حلق و بینی گفت: اگرچه عوامل ژنتیك و محیطی در ابتلا به سرطان‌ها موثر هستند اما مهمترین علت ابتلا به سرطان‌های زبان، حنجره و ریه، مصرف سیگار، قلیان و مشروبات الكلی است.

دكتر محمدتقی خرسندی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: پس از سیگار، قلیان و مشروبات الكلی، استفاده از مواد مخدر مانند تریاك از عوامل ابتلا به سرطان حنجره و زبان هستند این در حالیست كه پیش از این تصور می‌شد تریاك نه تنها در ابتلا به سرطان موثر نیست بلكه از آن پیشگیری نیز می‌كند اما امروزه خلاف آن ثابت شده است.

وی افزود: استرس از دیگر عوامل موثر در ابتلا به سرطان حنجره است و حضور مستمر در محیط‌هایی كه باعث وارد شدن فشار روانی به فرد می‌شود، احتمال ابتلای فرد را به سرطان حنجره افزایش می‌دهد.ریفلاكس مكرر نیز در دچار شدن به این بیماری نقش دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه اظهار كرد: افراد به ویژه اشخاص بالای 50 سال اگر دچار تغییر صدا شدند و صدای آنان تا دو هفته و حداكثر چهار هفته بهبود نیافت باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه كنند. این كار باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان حنجره می‌شود و در صورت ابتلای بیمار به این نوع سرطان می‌توان آن را در مراحل اولیه درمان كرد چرا كه درمان این بیماری در مراحل اولیه بسیار اثربخش است و با این كار بیمار می‌تواند عمر طبیعی داشته باشند.

خرسندی در پایان درباره میزان شیوع سرطان حنجره در ایران گفت: آمار دقیقی در این زمینه ندارم. اگرچه سرطان حنجره جزو سرطان‌های شایع نیست اما یكی از شایع‌ترین سرطان‌های گوش و حلق و بینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha