شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 34894
سلامت نیوز: حمایت از سلامت و كیفیت زندگی كودكان، مهم‌ترین سرمایه‌گذاری برای توسعه انسانی و یك اولویت انكارناپذیر است.

به گزارش سلامت نیوز، لیلا شورورزی مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشكده علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی نیشابور گفت: بنابراین لزوم توجه به تغذیه صحیح در این دوران ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی اظهار داشت: سال‌های ابتدای كودكی مهم‌ترین سال‌های حیات هر فرد محسوب می‌شود به طوری كه تجربیات این سال‌ها زیربنای زندگی آینده فرد را تشكیل می‌دهند.

وی با تاکید بر این که مصرف زیاد هله‌هوله مضراتی برای کودک به‌دنبال دارد، گفت: در تغذیه کودک از ظرف و قاشق تمیز و قاشق مرباخوری برای کوچکترها و قاشق غذاخوری برای کودکان بزرگتر استفاده شود.

مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه دانشكده علوم پزشكی نیشابور به مادران توصیه کرد: قبل از غذا دادن به کودک، دست‌ها و صورت کودک را بشونند، آب و مایعات را با فنجان یا لیوان تمیز به کودک بدهند، در غذا دادن به کودک صبور باشند و آرام‌ آرام به کودک غذا داده شود.

 شورورزی ادامه داد: در صورتی که کودک تمایلی برای غذا خوردن ندارد هرگز او را مجبور به غذا خوردن نکنند و سعی کنند با تغییر مزه و نحوه طبخ، آن را مجدد به کودک بدهند و در صورتی که باز هم علاقه‌ای به خوردن آن غذا نشان نداد، چند روزی از دادن آن غذا صرف نظر کرده و مجدد به برنامه غذایی کودک اضافه کنند.

وی بیان داشت: هنگام غذا دادن به کودک با او به آرامش و محبت صحبت کنند تا زمان غذا خوردن برای کودک خوشایند باشد و خاطره خوشی از غذا خوردن در ذهن کودک ایجاد شود.

وی با اشاره به این که مقدار غذای هر وعده کودک را با افزایش سن کودک بیشتر کنند، اظهار کرد: به‌مقدار غذایی که کودک می خورد توجه کنند و برای هر کودک یک بشقاب جداگانه در نظر گرفته شود.

مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه دانشكده علوم پزشكی نیشابور خاطرنشان کرد: والدین با افزایش سن کودک برای غذاخوردن به کودک استفلال بدهند و فقط مقدار و نحوه غذا خوردن کودک را نظارت و او را به خوردن ترغیب کنند. شورورزی تصریح کرد: به کودک اجازه دهند غذا خوردن را خودش تجربه کند حتی اگر مقداری غذا هنگام خوردن ریخته شود و یا دست و لباس‌های خود را کثیف کند.

وی با تاکید بر این که، از دادن تنقلات بی‌ارزش قبل از غذا و بین وعده‌ها به کودک خودداری کنند، افزود: اگر کودک به‌خصوص در دو سال اول زندگی که بدن او به سرعت در رشد است به خوردن هله‌هوله‌هایی که معمولا ارزش غذایی زیادی ندارند، عادت کند از مواد مغذی غذاهای مختلف که برای رشد به آن نیاز دارد محروم می‌شود.

شورورزی افزود: هله‌هوله‌هایی مثل پفک و نوشابه فقط معده کودک را پر می‌کنند و موجب احساس سیری می‌شوند و در نتیجه کودک دیگر اشتهایی برای خوردن غذاهای اصلی و مغذی ندارد.

وی در ادامه گفت: والدین کودک را به خوردن این هله‌هوله‌ها عادت ندهند و از تنقلات مغذی و سنتی مثل نخودچی وکشمش، برگه میوه‌ها، میوه‌های فصل برای کودکان دو تا پنج سال خود استفاده کنند.

وی اظهار داشت: نکته مهم در تغذیه کودکان 3 تا 5 سال، دادن حداقل 5 وعده غذا شامل سه وعده کامل صبحانه، ناهار و شام و دو میان وعده در ساعات 10 صبح و 5 بعد از ظهر و در نهایت یک لیوان شیر قبل از خواب است.

شورورزی بیان داشت: غذاهایی مثل شیر و بیسکویت، نان و خرما، نان و پنیر، کیک، کلوچه‌ها، میوه یا آب‌میوه و یا انواع شربت‌های خانگی، انواع خشکبار مثل بادام، گردو، پسته، کشمش، برگه، توت خشک به‌عنوان میان‌وعده برای کودکان بسیار مناسب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha