افزایش وقوع سرطان و بیماری‌های هورمونی مانند دیابت و همچنین پیری زودرس و بیماری‌های پوستی به عنوان آسیب‌های حاصل از تجمع سموم در مواد غذایی است.

سلامت نیوز: افزایش وقوع سرطان و بیماری‌های هورمونی مانند دیابت و همچنین پیری زودرس و بیماری‌های پوستی به عنوان آسیب‌های حاصل از تجمع سموم در مواد غذایی است.

رییس انجمن سم شناسی و مسمویت‌های ایران با بیان این که استفاده از سموم شیمیایی در پرتقال‌های وارداتی تامسون 12 برابر حد استاندارد است، گفت: مشابه این مورد در ردیابی‌های انجام شده سال گذشته در برخی از میوه های دیگر نیز مشاهده شده است.

دکتر محمد عبدالهی با بیان اینکه سموم بیولوژیک 20 تا 10 سال آینده نمی‌توانند جایگزین سموم شیمیایی شوند، گفت: بنابراین استفاده از سموم شیمیایی اجتناب ناپذیر است. از این رو باید آمادگی شناسایی و ردیابی سمیت آنها به صورت حاد و مزمن وجود داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به وجود برخی مشکلات در زمینه سموم آفت کش، گفت: عدم رعایت میزان استاندارد مصرف سموم شیمیایی توسط کشاورزان، کارکنان باغ‌های گلخانه‌ای و مزارع موجب تجمع سموم در میوه‌ها و مواد غذایی می‌شود و این مساله مستقیما به سلامت مصرف کنندگان آسیب می‌رساند.
رییس انجمن سم شناسی ایران با اشاره به استفاده 12 برابر بیش از حد استاندارد سموم شیمیایی در پرتقال وارداتی تامسون گفت: مشابه این مورد در ردیابی‌های انجام شده سال گذشته در برخی از میوه‌های دیگر نیز مشاهده شده است.

خلاء قانونی مهم‌ترین چالش مبارزه با سموم شیمیایی قاچاق است

دکتر عبدالهی در ادامه وجود سموم شیمیایی قاچاق در کشور و استفاده کشاورزان از این سموم را از دیگر مشکلات موجود در زمینه سموم آفت کش دانست و به ایسنا گفت: متاسفانه این موارد زیر نظر سازمان حفظ نباتات نیستند و خلاء قانونی در مورد نحوه جمع آوری آن‌ها وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم وجود راهکارها و ابزار قانونی به منظور کنترل و بررسی میزان مجاز مصرف سموم در مواد غذایی و میوه‌ها ادامه داد: اگر سازمانی همچون وزارت جهاد کشاورزی به این نتیجه برسد که مصرف یک نوع سم تجمع زیادی از سموم را در مواد غذایی ایجاد می‌کند باید با داشتن کنترل‌ها و اهرم‌های قانونی از ورود آن به بازار جلوگیری کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تعدد ارگان‌های رسیدگی به مساله سم شناسی و سموم آفت کش که اغلب با یكدیگر تداخل وظایف دارند، گفت: شناسایی سمیت میوه‌ها و مواد غذایی بسیار گسترده است. بنابراین این مساله باید در یک ارگان مشخص مانند سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت متمرکز شود و ارگان‌های ذیربط دیگر محدود شوند و نهایتا یک ارگان مسئولیت بررسی سلامت میوه‌جات و سموم آفت‌کش را بر عهده گیرد.

سرطان، دیابت و پیری زودرس ارمغان سم پاشی بیش از حد میوه‌ها

دکتر عبدالهی با اشاره به احتمال وجود رابطه بین تجمع سموم در محصولات کشاورزی و بیماری‌های مزمن گفت: سم شناس‌ها باید این روابط را بیابند تا بتوانند از وقوع بیماری‌های مزمن مانند سرطان و دیابت جلوگیری کنند.

رییس انجمن سم شناسی ایران از افزایش میزان وقوع سرطان و بیماری‌های هورمونی مانند دیابت و همچنین پیری زودرس و بیماری‌های پوستی به عنوان آسیب‌های حاصل از تجمع سموم در مواد غذایی اشاره کرد و گفت: آموزش استانداردهای مصرف سموم به کشاورزان و دست اندرکاران تولید مواد غذایی خصوصا میوه‌ها و محصولاتی که به صورت گل خانه‌ای تولید می‌شوند از راهکارهای مقابله با این مسئله است.

وی با بیان اینکه شناسایی باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای و ندادن مجوز توزیع به این محصولات به عنوان یک فعالیت معمول و لازم‌الاجرا، از دیگر راهکارهای مبارزه با مصرف بیش از حد سموم آفت کش است، افزود: تشکیل کار گروه‌هایی که سموم تقلبی را از اصلی تشخیص دهد و دستور جمع‌آوری این سموم را صادر کند، باید در راس امور قرار گیرد.

تجمع نیترات در محصولات کشاورزی و بروز بیماری‌های مزمن، پیامد استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تجمع نیترات در محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای از دیگر مشکلاتی است که باید بررسی شود، گفت: در برخی اوقات از فاضلاب نیز برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می‌شود که این مسئله می‌تواند موجب بروز بیماری‌های مزمن در مصرف کنندگان این محصولات شود.

رییس انجمن سم شناسی ایران توجه به سلامت کارکنانی که در تماس مستقیم با سموم شیمیایی هستند را از مهم‌ترین اولویت‌ها در این زمینه دانست و افزود: کشاورزان، کارکنان گلخانه‌ها و پرسنل کارخانه‌های تولید کننده سموم آفت کش از گروهای در معرض خطر مسمویت با این سموم هستند که در صورت عدم استفاده از ماسک و پوشش حفاظتی مناسب دچار آلودگی خواهند شد. آسیب‌های پوستی و تنفسی در این افراد شایع است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم معاینه منسجم و مداوم کارکنان کارخانه‌های تولید کننده سموم آفت کش به ایسناگفت: بخشی از وظایف اداره بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت، بازرسی از کارخانه‌های تولید سموم است و باید تقویت لازم در زمینه این امور در کشور انجام شود.

دکتر عبدالهی با اشاره به گستردگی گروه در معرض خطر آلودگی با سموم کشاورزی در مزارع و باغ‌های کشور و عدم امکان بازرسی و اجبار این گروه به رعایت استانداردها، گفت: وظیفه اصلی در این زمینه بر دوش سازمان صدا و سیما است تا با تدارک برنامه‌های آموزشی در این زمینه کارساز باشد.
 منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha