شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 34897

پاستیل با احساس سیری موجب كاهش اشتها به میوه و غذا شده و زمینه ابتلا به افزایش وزن را فراهم كرده ، سیستم ایمنی را تضعیف و فرد را دچار بیماری‌های عفونی و خونی می‌كند.

پاستیل فله‌ای نخرید
سلامت نیوز: پاستیل با احساس سیری موجب كاهش اشتها به میوه و غذا شده و زمینه ابتلا به افزایش وزن را فراهم كرده ، سیستم ایمنی را تضعیف و فرد را دچار بیماری‌های عفونی و خونی می‌كند.

اگر به یكی از فروشگاه‌های شهر بروید حتما در گوشه‌ای از آن غرفه‌ای پر از پاستیل‌های فله‌ای،نظرمان را جلب می‌كند.

پاستیل‌هایی كه در طعم‌های میوه‌ای و نوشابه‌ای عرضه و متاسفانه اَشكالی چون مار، كرم، قورباغه، هشت‌پا و... در آنها دیده می‌شود.

این اشكال اگر چه از دید یك فرد بزرگسال جذاب و متنوع است، ولی از نظر یك كودك‌ می‌تواند بر ذائقه و فرهنگ تغذیه‌ای او تاثیرگذار بوده و پیامدهای نامطلوبی را به همراه آورد.
حال پرسش اینجاست ارزش تغذیه‌ای پاستیل چه میزان است؟ آیا از این محصول می‌توان به عنوان یك میان‌وعده خوراكی برای زنگ تفریح دانش‌آموز استفاده كرد؟ آیا پاستیل‌های
خارجی محدودیت مصرف دارند؟

خاصیت پاستیل، قابل توجه نیست

پاستیل نوعی آبنبات لاستیكی است كه از مخلوط شكر، آب، ژلاتین، مواد رنگی، اسانس و برخی افزودنی‌های خوراكی دیگر تهیه می‌شود.
ژلاتین پاستیل هیدروكلوئیدی از جنس پروتئین است و معمولا از جوشاندن استخوان گاو، گوسفند، شتر و بندرت ماهی به دست می‌آید. ژلاتین حیوانی از نظر تركیبات اولیه، اسیدهای آمینه كاملی ندارد و مقدار كلسیم، فسفر و ویتامین A آن بسیار ناچیز است و نمی‌تواند نیاز بدن به این املاح را تامین كند. بد نیست بدانید در برخی پاستیل‌های وطنی از ژلاتین گیاهی نیز استفاده می‌شود.

برای تهیه این ژلاتین اگر فیبر میوه را با آب و اسید بجوشانند شبه ژله‌ای بدست می‌آید كه خصوصیات تغذیه‌ای ژلاتین حیوانی را ندارد و اغلب برای ایجاد قوام محصول استفاده می‌شود بنابراین بهتر است هنگام تهیه پاستیل، انواعی كه حاوی ژلاتین حیوانی است را انتخاب كنید.

ژلاتین دارای انواع شل، متوسط و سفت است كه برای تهیه پاستیل از انواع سفت و سخت آن استفاده می‌شود.

معمولا اسانسی كه به پاستیل افزوده می‌شود مصنوعی و شیمیایی بوده و انواع میوه‌ای و نوشابه‌ای آن هیچ فرقی با هم ندارند.

مواد رنگی به كار رفته در این محصول نیز سنتزی و برای كودكان زیر دو سال كه سیستم گوارشی حساسی دارند احتمال مسمومیت و واكنش به تركیبات رنگی محصول را افزایش می‌دهد. البته برخی تولیدكنندگان ادعا می‌كنند كه برای تهیه محصولشان از كنسانتره میوه‌های طبیعی چون هویج و انار استفاده می‌كنند، اما باید بدانید كه بر اثر افزودن كنسانتره یا همان آب تغلیظ شده میوه، ژلاتین پاستیل، شل و قالب‌گیری دشوار می‌شود.

دانش‌آموزان پاستیل نخورند

والدینی كه تصور می‌كنند پاستیل‌ها منبع سرشار كلسیم و مواد مغذی هستند و اغلب آن را به صورت كیلویی یا بسته‌ای برای مصرف روزانه دانش‌آموز خریداری می‌كنند باید بدانند، این محصول اگرهم حاوی درصدی از ریزمغذی‌ها باشد به دلیل تركیب با شكر، اسانس و مواد رنگی، محدودیت مصرف دارد.

پاستیل با احساس سیری موجب كاهش اشتها به مصرف میوه و غذای اصلی شده و شكر آن زمینه ابتلا به دیابت و افزایش وزن را فراهم كرده و مواد افزودنی آن به مرور، سیستم ایمنی بدن را تضعیف و فرد را دچار بیماری‌های عفونی و خونی می‌كند.

پاستیل فاقد مجوز نخرید

اكثر پاستیل‌های خارجی یا داخلی باز و فله‌ای كه در مراكز خرید‌ عرضه می‌شوند مورد تایید وزارت بهداشت نیستند. این محصولات تاریخ مصرف مشخصی ندارند و معلوم نیست چگونه و تحت چه شرایطی تهیه شده‌اند. در اكثر كشورهای غیرمسلمان خارجی برای تهیه پاستیل از ژلاتین استخوان خوك استفاده می‌شود.

این تركیب نه‌تنها از نظر شرعی منع مصرف دارد، بلكه اگر بخوبی عمل‌آوری نشود می‌تواند بیماری‌های مهلكی را ایجاد كند. این موضوع در مورد آبنبات یا شكلات‌های خارجی كه مغز ژله‌ای دارند نیز صدق می‌كند. حال اگر شما به نوعی مطمئن به وجود ژلاتین گاوی در محصول خارجی فاقد مجوز شدید باز هم از مصرف آن اجتناب كنید.

اگر گاو، بیمار و ژلاتین حاصله از استخوان آن به روش صحیح حرارت نبیند و فرآوری نشود باعث انتقال نوعی میكروب بیماریزا به مصرف‌كننده می‌شود. این بیماری آنسفالوپاتی‌اسفنجی نام دارد و سبب تخریب بافت مغز و نخاع شده و مرگ را در پی دارد.

توصیه‌ها

ـ از خرید پاستیل‌های فله‌ای (چه داخلی و چه خارجی) خودداری كنید. اگر هم اصرار به مصرف پاستیل‌های خارجی دارید انواعی را كه دارای بسته‌بندی بهداشتی بوده انتخاب و به تاریخ مصرف، مجوز و پروانه بهداشت تایید شده از سوی ایران توجه كنید.

ـ پاستیل به دلیل حالت چسبندگی خیلی زود گرد و غبار یا آلودگی محیط را به خود جذب می‌كند. بنابراین از مصرف پاستیل‌های باز‌ كه برای تست ارائه می‌شوند اجتناب كنید.

ـ اگر پاستیل در جای گرم نگهداری و در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار گیرد كیفیت خود را از دست داده و غیر قابل مصرف می‌شود.

ـ در تركیب پاستیل، شكر زیادی به كار رفته بنابراین از خرید پاستیل‌هایی كه سطحشان با شكر پوشیده شده اجتناب كرده و همواره سعی كنید از پاستیل‌های حاوی قند ضعیف شده زایلیتول یا سوربیتول استفاده كنید.

ـ برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، پاستیل را نجوید. آن را مانند نبات یا شكلات داخل دهان آب كنید.

ـ از خوراندن پاستیل به كودكان زیر دو سال یا شیرخواران در زمان دندان درآوردن خودداری كنید. این محصول علاوه بر مضرات ذكر شده،‌ می‌تواند موجب خفگی شود.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha