سلامت نیوز: یك دندان‌پزشك اطفال گفت: كشیدن دندان شیری پیش از 4 سالگی موجب اختلال در تكلم كودك می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر بصیر دندانپزشک با تاكید بر اهمیت مراقبت از دندان‌های شیری، گفت: برخی افراد تصور می‌كنند كه دندان‌های شیری نیازمند مراقبت نیستند در صورتی که، به همان صورت كه از دندان‌های دائمی مراقبت می‌شود، باید به بهداشت دندان‌های شیری هم توجه داشت.

 این متخصص دندان‌پزشكی اطفال افزود: اگر یك دندان شیری به هر دلیل دچار پوسیدگی و شكستگی شود، دندان‌های كناری جای آن را پر می‌كنند و در نتیجه دندان دائمی فضای لازم برای رشد را در اختیار نخواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینكه دندان‌های شیری قسمت جلوی فك معمولا در سن هفت سالگی می‌افتند و دندان‌های دائمی رشد خود را آغاز می‌كنند، ولی دندان‌های آسیا تا سن 12 سالگی در دهان كودك باقی می‌مانند، گفت: در چنین شرایطی اگر حتی یكی از این دندان‌ها با مشكل مواجه شود، تغذیه كودك مختل می‌شود و كودك در سن رشد، با اختلال تغذیه‌ای مواجه می‌شود.

 دكتر بصیر اظهار داشت: دندان‌های شیری قسمت جلوی فك نباید پیش از چهار سالگی كشیده شوند، زیرا ممكن است تكلم كودك با مشكل مواجه شود زیرا برای بیان برخی حروف لازم است زبان با دندان‌های جلویی در تماس باشد و فقدان حتی یكی از این دندان‌ها ممكن است موجب ایجاد اختلال در تكلم و رشد فك كودك شود.

وی اضافه کرد: رعایت بهداشت دهان در دوران نوزادی و پیش از رشد دندان‌های شیری هم اهمیت دارد. در این دوران والدین باید لثه كودك را تمیز كنند تا از تجمع شیر و مواد غذایی بر روی لثه پیش‌گیری شود.

دكتر بصیر در پایان گفت: میزان مصرف مواد غذایی نامناسب مهم نیست بلكه ‌تكرار مصرف این مواد می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند به عنوان مثال مصرف مداوم لواشك، پفك و شیرینی و شكلات در كودكان موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. برای پیش‌گیری از پوسیدگی دندان كودكان، توصیه می‌شود دانه‌های روغنی، گردو و پسته جایگزین شیرینی و پفك شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha