سلامت نیوز: یک روانشناس با بیان اینکه سلامت روان زنان نقش مهمی در افزایش امید به زندگی آنها دارد، گفت: عدم تبعیض میان فرزندان دختر و پسر به حفظ سلامت روانی دخترانی که مادران آینده هستند، کمک فراوانی می‌کند.

مرضیه اعتماد نژاد در گفت‌و‌گو با فارس در‌خصوص وضعیت سلامت روان زنان در ایران اظهار داشت: زنان و دختران برای تأمین سلامت روان خود به خدمات مختلفی نیاز دارند که دولت‌ها باید برای تأمین آنها تلاش کنند.

وی افزود: تأمین خدمات بهداشتی در دوران بلوغ، بارداری و کهولت، اشتغال مفید، حفظ امنیت و حمایت‌های قانونی لازم جزء مواردی است که برای حفظ سلامت روان زنان و دختران ضروری است.

این روانشناس با بیان اینکه سلامت روانی زنان امید به زندگی در میان آنها را افزایش می‌دهد، گفت: در اصل 43 قانون اساسی ایران به تأمین حقوق زنان و ایجاد زمینه‌های لازم برای رشد شخصیتی آنها تأکید شده است بنابراین دولت باید با وضع قوانین لازم و حمایتی به رشد جایگاه زنان در جامعه کمک کند.

* بارداری‌های متعدد و تهدید سلامت جسمی و روانی زنان

اعتماد نژاد ادامه داد: سالانه حدود 500 هزار زن در جهان به دلیل عوارض ناشی از بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهند بنابراین فراهم آوردن زمینه‌های حمایتی و مراقبتی از زنان باردار در حفظ سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر بسیاری دارد همچنین باید با ارائه آموزش‌های لازم به زنان گوشزد کرد که بارداری‌های متعدد و پی در پی سلامت جسمی و روانی آنها را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه زن یعنی مادر و نخستین فرد تأثیرگذار بر سلامت کودک عنوان کرد: حمایت عاطفی از فرزندان دختر در خانواده‌ها و عدم تبعیض میان دختر و پسر به حفظ سلامت روان دختران از همان سنین کودکی کمک کرده و موجب آن می‌شود که جامعه در آینده با مادران سالمی به لحاظ روحی و روانی مواجه شود.


این روانشناس ادامه داد: پس از شروع زندگی مشترک نقش همسر و حمایت‌های عاطفی او در تأمین سلامت روانی زنان نقش بسیار مهمی دارد حمایت عاطفی مرد از زن در دوران بارداری و زایمان بر سلامت مادر و کودک تأثیر بسزایی دارد و موجب کاهش سختی‌ها در این دوران می‌شود.

وی گفت: خانواده‌‌ها در تربیت فرزندان پسر باید بسیار تلاش کنند و از همان کودکی آنها را مسئولیت‌پذیر کرده و نقش آنها را در تأمین سلامت روانی مادر، خواهر و همسر آینده‌شان بازگو کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha