سلامت نیوز: مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرفه پایدار، ضعف عمومی و عرق شبانه را از علائم  ابتلاء به بیماری سل عنوان کرد .

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمد رضا جویا با اشاره به این که سل یك بیماری عفونی است كه در اثر مجموعه مایكوباكتریومهای سلی ایجاد می شود و تقریبا تمام اعضای بدن را مبتلا می سازد، اظهار داشت: تداوم سرفه بیشتر از دو هفته، کاهش اشتها و وزن، بی حالی، خستگی زودرس، ضعف عمومی، درد مفاصل، سرماخوردگی های مکرر و تورم غدد لنفاوی از دیگر نشانه های این بیماری به شمار می رود.

وی با اشاره به این که بیماری سل به دو شکل ریوی و خارج ریوی در بیمار بروز می کند، گفت: شایعترین شکل این بیماری سل ریوی است که از طریق تنفسی منتقل می شود.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیابت، سوء تغذیه، سابقه دریافت خون، سابقه مسافرت به كشور افغانستان، سابقه تماس با بیمار مسلول در 5 تا 10 سال ، بیماری كلیوی، مصرف دخانیات ( سیگار ، قلیان )، سابقه زندان، آمنوره (قطع قاعدگی ) بدون دلیل، افزایش سن و سابقه بیماری سل در فرد را از جمله عوامل زمینه ساز بروز این بیماری برشمرد.

دکتر محمد رضا جویا افزود: مهمترین راه تشخیص بیماری سل انجام آزمایش خلط سینه است كه باید سه نمونه در عرض2 تا 3 روز از فرد گرفته شود و به آزمایشگاه ارسال و در صورت تایید بیماری فرد تحت درمان قرار گرفته و خانواده وی نیز از نظر بیماری بررسی شوند.

وی با اشاره به این که مشاوره و آزمایشات تشخیص بیماری سل و ارائه دارو  در كلیه مراكز بهداشتی درمانی به صورت رایگان انجام می شود، گفت: درمان بیماری سل شش ماه طول می كشد و مصرف صحیح دارو و تغذیه مناسب در طول درمان نقش به سزایی در بهبود حال بیمار دارد.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که بیماری سل اگر درمان نشود می تواند سالانه 10 تا 15 نفر را به این بیماری مبتلا کند، تاکید کرد: لازم است اگر فردی نشانه های اعلام شده بیماری سل را دارد هر چه سریع تر به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه کند.

گفتنی است : در حال حاضر در بین بیماری های میكروبی در تمام دنیا بیماری سل شایعترین عامل كشنده بزرگسالان است و تاكنون یك سوم جمعیت جهان ( 2 میلیارد نفر ) با میكروب سل آلوده شده اند و سالانه ده میلیون مورد جدید سل بروز می كند كه به موارد قبلی اضافه می شود و در حال حاضر بیش از 20میلیون نفر به بیماری سل مبتلا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha