سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: آپارتمان‌نشینی و تغییر شیوه زندگی موجب شده 80 درصد ایرانی‌ها با كمبود و یتامین D مواجه شوند.

دكتر بهمن قادریان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: كمبود ویتامین D مشكلاتی مانند پوكی استخوان را برای افراد ایجاد می‌كند. این ویتامین تاثیر بسیاری در فرایند استخوان‌سازی دارد و در صورت كمبود آن در بدن، احتمال ابتلا به پوكی استخوان افزایش می‌یابد.

وی، ایجاد اختلال در رشد كودكان و ابتلا به بیماری‌های قلبی -عروقی را از دیگر عوارض كمبود ویتامین D در بدن عنوان كرد و گفت: ویتامین D از طریق مواد غذایی جذب بدن می‌شود. منبع اصلی این ویتامین نیز لبنیات است. مصرف روزانه 200 تا 600 واحد از انواع مواد غذایی حاوی ویتامین D توصیه می‌شود. این ویتامین در انواع گوشت‌ها، مخصوصا گوشت آبزیان وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب موجب افزایش جذب ویتامین D در بدن می‌شود و در صورتی كه اختلالی در جذب این ویتامین باشد، از این طریق رفع می‌شود.

این متخصص غدد ادامه داد: 80 درصد ایرانی‌ها و ساكنان كشورهای جنوب‌غرب آسیا با كمبود ویتامین D مواجه‌ هستند. تغییر شیوه زندگی و افزایش آپارتمان‌نشینی از عوامل موثر در كمبود این ویتامین در بدن ایرانی‌ها است.

وی گفت: به افرادی كه كمتر در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند، مخصوصا زنان توصیه می‌شود روزانه نیم ساعت در نور آفتاب پیاده‌روی داشته باشند تا ویتامین‌های وارد شده به بدن، جذب شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha