سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: کمبود شدید ویتامینB3  موجب اسهال، افسردگی، سرگیجه، بیخوابی، زخم دهان و خستگی می شود.

سید ضیاء الدین مظهری در گفت وگو با فارس; اظهار داشت: ویتامین ها برای فعل و انفعالات بدن بسیار اهمیت دارند و کمبود آن اختلالات  اختصاصی ایجاد می کنند و ممکن است به خاطر آن بیماری خاصی بروز پیدا کند.

وی گفت: ویتامینB3  یا نیاسین یکی از ویتامین های مهم گروهB  است. این ویتامین محلول در آب است و در کوآنزیمNAD  وNAP  شرکت می کنند. این ویتامین گردش خون به مغز را بهبود می بخشد و کمبود آن موجب بروز این لکه و زخم هایی به گردن کازال می شود.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: لکه و زخم هایی که از کمبود ویتامینB3  ایجاد می شود به گردن کازال مشهور است به دلیل اینکه کازال شخصی بود که اولین بار این لکه ها و زخم ها را کشف کرد و به نام او نامگذاری شد. مظهری افزود: افراد روزانه به 14 میل گرم از این ویتامین نیازمند هستند.

کمبود این ویتامین موجب بروز بیماری های التهابی پوست می شود و در قسمت هایی از پوست که در معرض آفتاب قرار می گیرد لکه ها و زخم های کازال بروز پیدا می کند.

 وی بیان داشت: البته ویتامینB3  به نور و حرارت مقاوم است همچنین این ویتامین به حفظ آرامش فرد کمک می کند. هورمون های درون ریز مهم را در بدن تولید می کند و کمبود شدید این ویتامین اسهال شدید و عوارض گوارشی را به دنبال دارد و اگر این کمبود ادامه پیدا کند زوال عقل ایجاد می شود.

 این متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف خودسرانه و پیش از ویتامینB3  موجب گور گرفتگی می شود و همچنین افسردگی، سرگیجه، بی خوابی، زخم دهان و خستگی نیز از عوارض کمبود این ویتامین به شمار می آید.

مظهری اظهار داشت: هر 100 گرم ماهی 11/7 دهم میلی گرم، یک لیوان آرد گندم 7/4 دهم میلی گرم 100 گرم قارچ خام، 1/4 میلی گرم نصف لیوان ذرت پخته 1/3 دهم میلی گرم 100 گرم هویج خام 700 میلی گرم و یک لیوان شیرخام دو درصد چربی دو میلی گرم ویتامینB3  داراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha