شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 34925

شاید شما هم جزو افـرادی باشـــید كـه احســــاس می‌كننــد دیـد چشم‌های‌شان كم شده و خوب نمی‌بینند؛ اگر این مشكل را دارید می‌توانید جدا از مراجعه به پزشك این راه‌های ساده را هم امتحان كنید.

سلامت نیوز: شاید شما هم جزو افـرادی باشـــید كـه احســــاس می‌كننــد دیـد چشم‌های‌شان كم شده و خوب نمی‌بینند؛ اگر این مشكل را دارید می‌توانید جدا از مراجعه به پزشك این راه‌های ساده را هم امتحان كنید.

سالاد بخورید، انگور هم فراموش نشود

آنتی‌اكسیدان‌ها مولكول‌هایی هستند كه با خنثی كردن  رادیكال‌های آزاد  مانع اثرات مخرب آن‌ها بر سلول‌های بدن می‌شوند. رادیكال‌های آزاد تركیباتی هستند كه بر اثر بعضی واكنش‌های شیمیایی در داخل بدن تولید می‌شوند. تحقیقات نشان داده است، بعضی از آنتی‌كسیدان‌ها خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های چشمی مثل كاتاراكت ( آب مروارید) را كاهش می‌دهند.  مواد‌غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان به مقدار زیاد شامل انگور، شاتوت، تمشک و... می‌شوند. علاوه‌بر این مواد‌غذایی حاوی رنگدانه‌های زرد رنگ هم در حفظ سلامت چشم بسیار موثر هستند. لوتئین و گزانتین رنگدانه‌های زردرنگ هستند و بهترین منبع تامین این مواد، ذرت، كلم، سبزی‌های سبز و پربرگ به‌ویژه اسفناج است.  سبزی‌های پخته مقادیر بیشتری لوتئین دارند، زیرا پختن سبب شكسته شدن دیواره سلول‌ها و آزاد شدن لوتئین می‌شود اما از زیاد پختن آن‌ها خودداری کنید، زیرا زیاد پختن سبزی‌ها این مواد‌غذایی را نابود می‌كند.  مواد‌غذایی حاوی لسیتین و سیستئین هم باعث مراقبت از چشم در برابر بیماری آب مروارید می‌شوند. بهترین منبع تامین این مواد سیر، پیاز و موسیر است.

ماهی سالمون غنی از ویتامینA، D و اسیدهای چرب امگا ۳ است که این ترکیبات باعث تقویت بینایی می‌‌شود. برای درمان کم‌آبی و خشکی چشم‌ها هم نوشیدن آب تصفیه شده را فراموش نکنید.  روزی 8 لیوان آب تصفیه شده باعث بلوری و شفاف شدن سطوح داخلی چشم‌ها می‌شود.

ماسك خیار فراموش نشود

برای سلامت چشم، داشتن خواب به میزان كافی ضروری است. زمان كافی برای خوابیدن باعث می‌شود، چشمان‌تان استراحت كرده و خود را بازسازی و ترمیم كند. خواب كم باعث كاهش و ضعف دید می‌شود، بنابراین ۸ ساعت در شب بخوابید  و در هر یك ساعت كار 10 دقیقه به چشمان‌تان استراحت دهید. اگر هم چشمان‌تان زیاد احساس خستگی می‌كنند دراز كشیده و روی آن‌ها تکه‌ای خیار بگذارید.

بینایی چشم خود را اینگونه زیاد كنید

با انجام این حرکات ساده قبل و بعد از خواب  و در تمام مدت شبانه روز می‌توانید بینایی خود را تا حد زیادی بهبود بخشید و از بیمار شدن چشم‌های‌تان جلوگیری کنید.  تمرین دائمی و مداوم اثر بسیار خوبی روی بینایی شما خواهد داشت.   قبل از ورزش دادن چشم‌ها حتما دست‌های خود را تمیز شست‌وشو داده و بدن خود را در حالت  راحت  قرار دهید.

چشم‌تان را گرم کنید: کف دست‌های‌تان را بر هم بمالید تا کمی گرما تولید شود، سپس دست‌ها را به مدت 5 ثانیه پشت پلک‌های‌تان نگه دارید.  این کار را 3 بار تکرار کنید.

چرخش چشم‌ها: برای شروع چشم‌های‌تان را به سمت بالا و پایین ببرید و سپس هر چشم را 10 بار در جهت عقربه‌های ساعت و 10 بار برخلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید.

تمرکز کنید: یک خودکار را در امتداد بازوهای خود نگه دارید.  سعی کنید که چشم‌تان را روی خودکار متمرکز کنید، در همان حال خودکار را به آرامی به سمت بینی خود نزدیك كرده و تا ۱۵ سانتی‌متری نگه دارید سپس به آرامی دوركنید. این کار را 10 بار تکرار کنید. سعی کنید تمرکز خود را حفظ کرده و نگاه‌تان را از خودکار برندارید.  این کار به تقویت ماهیچه‌های چشمی کمک فراوانی می‌کند.

و اما ماساژ چشم‌ها: 2 طرف پیشانی در ناحیه  بالای چشمان‌تان را به‌صورت مدور ۲۰ مرتبه دریك جهت و۲۰ مرتبه خلاف آن جهت ماساژ بدهید. همین عمل را برای 2 طرف استخوان بینی كه نزدیك چشمان‌تان است نیز انجام دهید. سرتان را به جایی تکیه دهید، چشم‌های‌تان را ببندید و فقط برای دقایقی آرام باشید.  این کار آرامش فوق‌العاده‌ای را به چشم‌های‌تان می‌دهد.

خطرناك‌ها را از چشم‌تان دور كنید

فاکتورها و عوامل خارجی مانند نورهای فلور سنت، نمایشگر رایانه‌ها، مواد حساسیت‌زای محیطی، كلر موجود در آب استخرها، تهویه‌ها و مطالعه در نور کم، می‌توانند باعث بروز آسیب‌های چشمی شوند.

در ضمن سیگار نکشید؛  استفاده از سیگار به‌تدریج باعث کاهش بینایی چشم‌ها شده و باعث بروز آسیب‌های جدی در چشم می‌شود.  فراموش نکنید برای جلوگیری از آسیب‌های اشعه ماورای بنفش خورشید از عینک‌های آفتابی استاندارد استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha