وقتی پای ویتامین و مکمل‌های غذایی وسط باشد، زیاده‌روی در خوردنشان ضرر که ندارد هیچ، خاصیتش چند برابر هم می‌شود! اما به نظر می‌رسد میزان مرگ‌ومیر مصرف‌کنندگان ویتامین‌ها در زنان میان‌سال بیشتر است.

سلامت نیوز: وقتی پای ویتامین و مکمل‌های غذایی وسط باشد، زیاده‌روی در خوردنشان ضرر که ندارد هیچ، خاصیتش چند برابر هم می‌شود! اما به نظر می‌رسد میزان مرگ‌ومیر مصرف‌کنندگان ویتامین‌ها در زنان میان‌سال بیشتر است.

تحقیقات کارشناسان نشان داده است مکمل‌ها فقط برای افرادی مفید است که دچار کمبود مواد مغذی هستند و زیاده‌روی در مصرف این مواد می‌تواند حتی مضر باشد. اغلب مردان و زنان در سنین 50 تا 60 سالگی تغذیه خوبی دارند اما تعداد زیادی از آن‌ها تصمیم به مصرف مکمل‌ها می‌گیرند.

به گزارش بی‌بی‌سی، مصرف مولتی‌ویتامین‌ها، فولیک‌اسید، ویتامین B6، منیزیم، روی، مس و آهن در برخی مصرف‌کنندگان به حد مرگ‌باری افزایش یافته و متاسفانه مصرف‌کنندگان بدون هیچ دلیل و مدرکی که نشان دهد مصرف مکمل‌ها می‌تواند برایشان مفید باشد، اقدام به تهیه این مواد می‌کنند.

پژوهشگران با انتشار فراخوانی، از تمام زنانی که طی 2 سال گذشته از ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کرده بودند، دعوت به همکاری کردند و در نهایت این تحقیقات با شرکت 38 هزار زن آغاز شد. دانشمندان اعلام کرده‌اند که بر اساس شواهد موجود، بیشتر افراد بدون مجوز متخصص یا به توصیه اطرافیان اقدام به مصرف این مکمل‌ها کرده‌اند.

در این مطالعه، مصرف قرص آهن تاثیری قوی در افزایش احتمال مرگ به مقدار 2.4 درصد داشت، درست مثل سایر مکمل‌ها. اما ارتباط آهن با افزایش مرگ بستگی به میزان مصرف داشت؛ یعنی هر قدر فرد آهن بیشتری مصرف کند، در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرد.

برعکس، مکمل‌های کلسیم باعث کاهش احتمال خطر مرگ می‌شوند؛ هرچند به گفته محققان این یافته‌ها به تحقیقات و پرس‌و‌جوی بیشتری نیاز دارد و افراد نباید بدون توصیه و تجویز پزشک برای بهبود کمبودهای تغذیه‌ای، اقدام به مصرف این مکمل کنند.

در نهایت محققان نتیجه این تحقیقات را در یک جمله خلاصه کرده‌اند: «مکمل بیشتر، زندگی بهتر!» تصور اشتباهی است.

بدون شک دلیل مصرف روزانه مکمل‌ها تغییر کرده؛ پیش‌ازاین افراد برای پیشگیری از کمبودهای تغذیه‌ای این مواد را مصرف می‌کردند و حالا برای پیشگیری از بیماری و حفظ سلامت این کار را انجام می‌دهند، ولی باید آگاه باشند خطراتی که در مورد تمام ریز‌مغذی‌ها وجود دارد، مربوط به ناکافی بودن یا مصرف مقادیر بسیار زیاد آن‌هاست.

به گفته دانشمندان، ممکن است برخی مردم از جمله افراد مسن به برخی از مکمل‌های خاص نیاز داشته باشند. مثلا ویتامین D یکی از مکمل‌هایی است که تمام افراد بالای 65 سال به آن نیاز دارند. البته اصولا افراد باید سعی کنند تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیازشان را از طریق رژیم غذایی‌شان تامین کنند.

برخی افراد از مکمل‌ها به عنوان ضمانت‌گر سلامت خود استفاده کرده و فکر می‌کنند این مکمل‌ها هیچ ضرری نمی‌توانند داشته باشند، اما این افراد در اشتباهند؛ مصرف بیش از حد این مواد می‌تواند باعث مسمومیت شود!

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha