سلامت نیوز: عضو کمیته علمی انجمن جراحان عمومی ایران، پولیپ را ضایعه پیشتاز سرطان کولون دانست و گفت: مطالعات نشان می‌دهد که در سن50 سالگی از هر چهار نفر، یک نفر داخل کولون خود پولیپ دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسین ناصر شایق با بیان اینکه سن متوسط ابتلا به سرطان کولون (روده بزرگ) 64 سالگی است در ادامه کانسر کولون را از شایع‌ترین سرطان‌های ایران و جهان برشمرد و افزود: کانسر کولون در بیش از 90 درصد موارد در سنین 50 و بالاتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در انواع ژنتیک و نیز در نوع فامیلیال پولیپوزیس، شانس ابتلا به کانسر کولون بسیار زیاد است به طوری که در نوع اخیر در صورت عدم درمان به موقع ابتلا 100 درصد است. همچنین سن ابتلا در دو مورد اخیر کمتر است.

عضو کمیته علمی انجمن جراحان عمومی ایران با بیان اینکه سرطان کولون در زمان شروع هیچ علامت بالینی ندارد، گفت: آزمایش مدفوع از نظر خون ناپیدا و کولونوسکوپی طبق برنامه غربالگری تنها راه تشخیص است.

به گفته دکتر شایق، تشخیص و درمان در این مرحله از بیماری با نتیجه حدود 100 درصد بهبودی است.

وی با بیان اینکه علائم بالینی در مراحل پیشرفته‌تر ظاهر می‌شود، افزود: تغییر در عادات اجابت مزاج ( اسهال یا یبوست)، وجود خون در مدفوع، احساس خستگی، رنگ پریدگی، کم خونی با علت نامعلوم، بی‌اشتهائی، کاهش وزن، دردهای شکمی، احساس عدم تخلیه کامل پس از اجابت مزاج، تهوع و استفراغ، باریک شدن مدفوع، دردهای ناحیه مقعد، نفخ شکم و... از علائم و نشانه‌های سرطان کولون است که با بروز هر یک از علائم فوق، مراجعه به پزشک معالج ضروریست.

عضو کمیته علمی انجمن جراحان عمومی ادامه داد: علاوه بر وجود سابقه بیماری‌های بدخیم کولون در افراد فامیل و یا خود بیمار، مصرف غذاهای چرب حاوی کلسترول، بخصوص چربی‌های حیوانی، پرخوری و اضافه وزن، عدم تحرک، مصرف غذاهایی که دارای فیبر کمتر هستند (کم تفاله) از عوامل تشدید شانس ابتلا به سرطان کولون است.

دکتر شایق در ادامه مصرف الکل، استعمال دخانیات سیگار و قرار گرفتن در معرض اشعه و عدم مصرف مواد گیاهی (میوه‌جات و سبزیجات) را از دیگر عوامل تشدید کننده برشمرد و به افراد بالای 50 سال و نیز افرادی با سابقه فامیلی و یا ژنتیکی بیماری‌های بدخیمی توصیه کرد در برنامه غربالگری شرکت کنند.

وی درمان جراحی برداشتن تومور و سپس شیمی درمانی را اصل درمان در کانسر کولون برشمرد و افزود: البته درخصوص کانسر رکتوم رادیوتراپی نیز اضافه می شود.

عضو کمیته علمی انجمن جراحان عمومی ایران یادآور شد: در ششمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران که یازدهم تا سیزدهم آبان ماه سال جاری در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود، آخرین تحقیقات و دستاوردهای علمی در زمینه درمان، عود و عوارض درمان سرطان‌های شایع ایران، توسط صاحب نظران داخلی و خارجی بحث و گفتگو خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha