سلامت نیوز: مدیر نمایشگاه سومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی گفت: گرانی مواد و تجهیزات دندانپزشکی سبب شده، بسیاری از مراکز دندانپزشکی دولتی و خیریه ارزان قیمت و برخی از دندانپزشکان از مواد و تجهیزات غیراستاندارد استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، امیررضا عزمی که در آستانه برپایی سومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) که چهارشنبه 27 مهر‌  در شیراز برپا می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام این خبر افزود: از سال گذشته تاکنون قیمت مواد دندانپزشکی از قبیل آمالگام (ماده‌ای که برای پرکردن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد) و کامپوزیت ( مواد سفید) دو برابر افزایش یافته است.

وی افزود: این در حالی است که وزارت بهداشت به دندانپزشکان اجازه افزایش تعرفه را نداده و این امر دندانپزشکان را به سمت استفاده از مواد ارزان قیمت و بی‌کیفیت سوق می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه زیان کاربرد این گونه مواد در دراز مدت گریبانگیر جامعه و به ویژه افراد بی‌بضاعت را خواهد گرفت، تصریح کرد: مراحل ثبت شرکت، چک کردن استاندارد مواد وارداتی و ترخیص کالاهای دندانپزشکی از گمرک به دلیل سیستم بوروکراسی دولتی، بسیار طولانی بوده و همین مسئله موجب می‌شود، وارد کنندگانی که قصد ورود کالای استاندارد از مجاری قانونی را دارند، بهای اتلاف زمان و خواب سرمایه خود را روی محصول نهایی بکشند و هم اینک آثار و پیامدهای این مسئله در قالب ۲ برابر شدن بهای کالاهای دندانپزشکی طی یک سال اخیر ظهور یافته است.

عزمی با ابراز تاسف از باز بودن مجاری قاچاق کالاهای دندانپزشکی از مرزهای غربی و شرقی کشور تصریح کرد: طی چند سال اخیر ورود کالاهای بی‌کیفیت چینی به کشور، وارد کنندگان رسمی کالاها و تجهیزات پزشکی که تمایل دارند، اجناس مرغوب را از مجاری قانونی وارد کشور کنند، به دلیل نوسانات قیمت ارز، حمایت نکردن دولت و سیستم بانکی کشور و بروکراسی اعمال شده، قادر به رقابت نباشند.

وی یادآور شد: طی روزهای برپایی این کنگره قرار است، موارد فوق با حضور مسئولان وزارت بهداشت، بحث و بررسی شود.

مدیر نمایشگاه سومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) ادامه داد: بر اساس مصوبه وزارت بهداشت، همه مواد و تجهیزات دندانپزشکی تنها در صورت داشتن نشان هولوگرام قادر به شرکت در نمایشگاه‌های مواد و تجهیزات دندانپزشکی خواهند بود و در نمایشگاهی که همزمان با این کنگره برپا می‌شود، پنج نماینده از وزارت بهداشت برای بررسی اصالت مواد و تجهیزات دندانپزشکی عرضه شده در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

سومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) با شعار «دندانپزشکی و بهبود کیفیت زندگی» 27 تا 29 مهر امسال در هتل همای شیراز برپا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha