شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 34935
سلامت نیوز: آلایندگی محیط‌های جغرافیایی بوسیله ریزگردها و گرد وغبار ناشی از طوفان در خاورمیانه بویژه در سال‌های اخیر به یکی از معضلات زیست محیطی در این منطقه تبدیل شده که بدون شک همکاری‌های بین منطقه‌ای و استفاده از تجربیات بین المللی حل این مشكل را اجتناب ناپذیر کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: منطقه سیستان به عنوان کانون اصلی پدیده گرد و غبار در شرق کشور قلمداد می‌شود.

دکتر محمود خسروی در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: آلایندگی محیط‌های جغرافیایی بوسیله ریزگردها و گرد وغبار ناشی از طوفان در خاورمیانه بویژه در سال‌های اخیر به یکی از معضلات زیست محیطی در این منطقه تبدیل شده که بدون شک همکاری‌های بین منطقه‌ای و استفاده از تجربیات بین المللی حل این مشكل را اجتناب ناپذیر کرده است.

وی بیان کرد: از بین رفتن پوشش گیاهی و خشکسالی‌های پی در پی چند سال اخیر بر شدت تخریب و خسارت بادهای 120 روزه در سیستان فزونی بخشیده است.

به گفته خسروی، پدیده گردوغبار پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی در بلندمدت از خود بر جای می‌گذارد.

وی تصریح کرد: منطقه سیستان از دیدگاه سیاره‌ای حد فاصل بین سیستم‌های جوی حاره‌ای و جنب حاره‌ای است که بر اثر تقابل فشار و حرارت بین این دو سیستم گردشی، بادهای شدیدی در منطقه شکل می‌گیرد.

خسروی خاطرنشان کرد: از نکات منفی دیگر بادهای 120 روزه که در سال‌های اخیر گریبانگیر مردم منطقه شده، وجود بیماری‌های تنفسی ناشی از این بادها است که اگر تصمیم معقولی در این رابطه گرفته نشود شرایط حادی در منطقه بوجود خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha