سلامت نیوز: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یک سوم بیماری‌ها‌ی غیرواگیر در 20 سال آینده بیماری‌های تنفسی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل  از فارس، حسن ابوالقاسمی در حاشیه پنجمین کنگره بین المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل اظهار داشت: این همایش یک همایش بین‌المللی است که به همت بیمارستان مسیح دانشجوری و مرکز تحقیقات سل این مرکز که از مجموعه‌های دانشگاه‌ علوم پزشکی شهید بهشتی است با مشارکت بیش از 80 نفر از متخصصان ریه از کشورهای مختلف اروپا، آمریکا و کانادا برگزار می‌شود.

ابوالقاسمی تصریح کرد: به نظر من این همایش در ابعاد مختلف برگزار می‌شود به خصوص تهدیدهای که برای بیماریهای ریه امروز وجود دارد و از جمله تهدید‌های محیطی، آلودگی هوا، آسم و آلرژی به نظر می‌رسد که در 20 سال آینده یک سوم از بیماری‌های غیرواگیر را باید با این بیماری‌ها مبارزه کنیم.

وی ادامه داد: نقش بیماری‌های غیرواگیر بعد از اینکه عفونت‌ها کنترل شدند امروزه در تمام کشورهای حائز اهمیت است و ما نیز استثناء نیستیم و فکر می‌کنم که یک ارتباط بین‌بخشی و مشارکت جمعی در کشور برای جلوگیری از این بیماری‌ها در آینده معین شود و این‌گونه همایش‌ها که با مشارکت بسیاری از متخصصان پزشکی انجام می‌شود بایستی در آینده‌ای به صورتی برنامه‌ریزی شود که ان شاءالله دست‌اندرکاران خدمات شهری و کسانی که در بحث‌های محیطی و زیستی مشارکت دارند، مشارکت آنها بیشتر شود برای اینکه بتوانیم این عوامل را کنترل کنیم.

ابوالقاسمی تصریح کرد:‌ یکی از موضوعات خیلی مهم که واقعاً منحصر به فرد در دنیا است این است که تجربیات بیماران شیمیایی که در کشورمان است زیرا ما بعد از جنگ جهانی اول بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی هستیم که دنیا عراق و صدام را مجهز به آن کردند و این بیماران را در حال حاضر ما داریم و همه کوشش‌ها انجام می‌شود تا بهترین سرویس‌های درمانی برای آنها مهیا شود.

وی بیان داشت: این مسائل باید در چنین کنگره‌هایی مورد بحث و بررسی قرار گیرد هر چند دامن بحث در مورد بیماران تنفسی بسیار وسیع است به خصوص این بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مزمنی هستند که تهدید آینده هستند ولی این موضوع منحصر به فرد است (بیماران شیمیایی) و تنها در ایران است و از موضوعات مهمی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

ابوالقاسمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آماری از موارد تحقیقاتی کشورمان در این زمینه دارید، خاطرنشان کرد: مطالعات و تحقیقات در هر بیماری مجزا است و این موارد به این شکل رتبه‌بندی نمی‌کنند و هر بیماری و هر تخصصی را باید جداگانه از مسئول مربوطه آن سوال کنید. ولی طبیعی است رشدی که در پی مسائل اخیر داشتیم بسیار ارزشمند بوده است و ایران تقریباً جزو کشورهایی است که بالاترین رشد را در این مورد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha