شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 34940
سلامت نیوز: مشاور وزیر بهداشت در امور زنان گفت: فعالیت بدنی زنان ایرانی تقریباً در حد صفر است و مسئولان تربیت بدنی و آنهایی که در ورزش عمومی فعالند باید فکری ‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عصمت باروتی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت زنان در وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: سلامت زنان، سلامت جامعه است مادر سالم و با نشاط جامعه سالم و با نشاط را مورد حمایت قرار می‌دهد. خوشبختانه امید به زندگی خیلی افزایش یافته و بالای 70 سال است که نشان دهنده سلامت عمومی است و امیدواریم این روند افزایش پیدا کند و بالای 80 سال برسد.

سرپرست دفتر امور زنان وزارت بهداشت افزود: متأسفانه زنان پس از منوپوز با بیماری‌های مختلف به‌خصوص پوکی استخوان مواجه می‌شوند و زندگی شادابی ندارند.

وی گفت: در زنان وضعیت بیماری‌های واگیر‌ و عفونی خیلی خوب شده ولی غیرواگیر مثل قلبی و عروقی و سرطان هنوز بالاست که زندگی زنان و کل جمعیت را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به بخشی از راهبردهای سلامت زنان گفت: تدوین جامع مدیریت سلامت زنان و افزایش تعامل بین بخشی است.
برنامه‌ریزی کلان، سبک مناسب زندگی برای افزایش سلامت جسم با تأکید بر تغذیه سالم و تحرک بدنی کافی متناسب با شرایط کشور جزوی و افزایش مهارت‌های زندگی جهت مقابله بهتر با فشارهای زندگی است.
 
وی با اشاره به ملموس نمودن مصادیق سلامت معنوی از برنامه های راهبردی وزارت بهداشت است تصریح کرد: در زندگی روزمره  عوامل خطر اصلی که زنان را تهدید می‌کنند عبارتند از افزایش وزن ـ اختلال چربی، فعالیت کم بدنی، دیابت و فشار خون.
 
باروتی با اشاره به آمار موجود در زمینه این بیماری‌ها گفت: 59 درصد زنان جامعه افزایش وزن روند رو به رشد دارد. اختلال چربی 20 درصد زنان مسن جامعه را مبتلا کرده و رو به رشد هم هست.

25 درصد زنان میانسال مبتلا به فشار خون هستند.

دیابت بیش از 20 درصد زنان میانسال مبتلا هستند و یا زمینه ابتلا را دارند.

رئیس اداره سلامت زنان وزارت بهداشت گفت: فعالیت بدنی زنان ما تقریبا نزدیک به صفر است و مسئولان تربیت بدنی و آنهایی که در ورزش عمومی فعالند باید فکری ‌کنند ولی در عین حال باید فرهنگ آن را ترویج کرد.

باروتی با اشاره به اینکه شاید بیش از 60 درصد زنان ما الگوی غذایی فعالیت را رعایت نمی‌کنند افزود: راهکارهای چشمگیری برای ارتقای سلامت جسمی زنان در نظر گرفته شده که آموزش اصلاح الگوی غذایی، افزایش فعالیت‌های فیزیکی ، کنترل مصرف دخانیات و کنترل بیماری‌های سرطانی، تماس‌های جنسی غیرایمن از جمله آنهاست.

وی گفت: 5 سال است که برنامه غربالگری سلامت زنان سرپرست خانوار را با همکاری کمیته امداد انجام می‌دهیم که نتایج خوبی دارد.همچنین ایجاد بیمارستان‌های مخصوص زنان را در دستور کار داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha